Ingefärsshot med citron och honung - utan kokning - Träning 40+

Jag bjuder på en favorit i repris, mitt succérecept på Ingefärsshot till frukost. Shoten är bra för hjärta, hjärna, mage och leder och boostar ditt immunförsvar.

Ingefärsshot

Lenas Ingefärsshot

375 g färsk ingefära
1 liter vatten
1/2 dl honung (eller mindre…)
2 citroner, saften

Recept – gör så här:

Skölj ingefäran noga och riv den grovt med ett rivjärn.  Ingefäran behöver inte skalas, men ansa gärna litegrann. Lägg ingefärssrivet i en kastrull tillsammans med vattnet och värm under omrörning till max 60 grader. Passa noga och mät med termometer.

Låt dra under lock tills blandningen är max 40 grader. Blanda ner honungen. Låt dra i yterligare 2-3 timmar. Pressa saften ur citronerna (rulla dem först mot ett hårt underlag så frigörs mer saft) Blanda ner citronsaften när blandningen svalnat till rumstemperatur.

Sila av med en finmaskig sil. Häll på flaska med kork och förvara i kylskåpet. Skaka om flaskan innan det är dags att shotta. Ta ca 30 ml till en shot och kickstarta dagen. Shoten håller sig i 2-3 veckor i kylskåp. Satsen ovan räcker till 2 personer i 2 veckor.

Ingefärsshot

Upphetta ingefära till max 60 grader om du vill behålla de aktiva ämnena…

Ingefära tillhör kategorin superfood och är bra för hjärta, hjärna, mage och leder.  Jag har tidigare skrivit om ingefära och väldigt många har visat intresse och jag har också fått många tips och frågor, bl.a. om ingefära påverkas av upphettning och kokning. Jag rådfrågade näringsfysiolog Fredrik Paulun och Livsmedelsverket och… Ja, det gör den. Ingefära tål inte att upphettas till mer än 60 grader om de aktiva ämnena ska behållas berättar Fredrik Paulún. Med kunskapen om att C-vitamin förstörs vid högre temperaturer, ingefära kan upphettas till max 60 grader och honung till max 40 grader (se nedan) har jag experimenterat fram mitt recept ovan på Ingefärsshot med citron och honung så du garanterat får i dig alla de verksamma och nyttiga ämnena som ingår i shoten.

OBS! Shoten är stark…. men jättegod och supernyttig. Det blir snabbt en god vana att starta dagen med en frukostshot.

NYTT RECEPT!

Testa också mitt helt nya recept, utan upphettning och med ännu enklare tillagning i mixern.  Ingefärashot med citron & honung RAW FOOD.

Ingefärsshot

Släng inte sumpen….

Här hittar du mitt Recept på Färsk Ingefärsdricka med citron och mynta eller om du hellre vill den perfekta alkoholfria Mojiton. Du gör den samtidigt som du gör din Ingefärsshot på ”sumpen” alltså den rivna ingefäran som blir över efter Ingefärsshoten!

ingefärsdricka

Svar från Livsmedelsverket och Fredrik Paulun

Min fråga: I förra veckan skrev jag ett inlägg om en ingefärsshot bestående av ingefära, honung och citron som lästs och kommenterats av väldigt många personer. En fråga som kommit upp är om nyttigheterna i ingefära förändras vid upphettning och kokning. Intressant fråga som jag själv undrar över och inte kan svara på. (i receptet så kokas den rivna ingefäran i 20 min) Nu vet inte jag exakt vilka ämnen som är verksamma i ingefära och hur de påverkas, men hittar detta på webben: Aktiva växtämnen i Ingefära är Eterisk olja zingiberen, zingiberol, zingerol, gingerol, mineralerna kalcium, kalium och magnesium samt vitaminer B6, E och C.

Hej Lena! Vad helst som kokas länge eller steks vid höga temperaturer påverkas. Vi har inget specifikt om hur ingefära förstörs/inaktiveras men generellt så gäller det att vitaminer som vit C förstörs först. Även folat, tiamin och riboflavin inaktiveras. De antioxidanter som finns i livsmedel är ju per definition reaktiva och inaktiveras tidigt. Kan du inte lägga i ingefäran tillsammans med citronsaften och honungen?

Monika Pearson, Livsmedelsverket

Hej Lena! Jag tycker att du har fått ett bra svar i frågan. Det enda jag kan tillägga är att de aktiva ämnena i ingefära bryts ned vid kokning och att man helst ska använda vatten som är max ca 60 grader. Det borde räcka för att få ut de aktiva ämnena, speciellt om du river den först.

MVH Fredrik Paulún

Här hittar du det första inlägget om ingefärashot som kokas och alla kommentarer.

Save

4 Comments

  1. Gjorde denna igår, blev gott 🙂 hoppas den ska boosta mitt immunförsvar på längre sikt och förkorta nuvarande förkylning 🙂

  2. Tack för du delade detta recept. Blev supermakt. Jag rev även ned citronskal ett tillsammans med ingefäran. Läste att oljorna i skalet är super för lederna, vilka jag har lite problem med närvarande. Resterna av ingefäran och citronskalet hamnade i stavmixern våld tillsammans med ytterligare saft och skal från en halv citron för att sedan blandas med honung. Gott i te och till yoghurt.

    Funderar på om man skulle kunna göra en dylik shot på lite mindre vatten men som kompenseras med pressad vätska från både blåbär och hallon….

    • admin Reply

      Tack Ted. och tack för superbra tips.Tänker att man kan ju alltid ta lite färdig shot och blanda med pressad vätska från blåbär och hallon istället så blir det färskt och bra…. Jag använder shoten i matlagning ibland, dressingar, thaimat etc.

  3. Pingback: Recept - aned303 | Pearltrees

Write A Comment

Close