Ingefära för immunförsvar och leder - Träning 40+

ingefarashot2

Testa en frukostshot med ingefära, honung och citron!

Ingefära tillhör kategorin superfood och är bra för hjärta, hjäna, mage och leder. Prova att kickstarta dagen med denna shot, obs den är stark så du vaknar till ordentligt. Receptet ger ca 1 liter  och räcker i ett par veckor (för en person).

Receptet kommer från boken ”Det gröna skafferiet” av Karoline Jönsson som också berättar att denna dryck förbättrade hennes pappas knäartros. Värt att testa, eller hur!

Ingefärsshot

200 – 300 g färsk ingefära
1 liter vatten
1/2 dl flytande honung
2 citroner, saften

Skölj ingefäran noga och riv den grovt med ett rivjärn.  Ingefäran behöver inte skalas. Lägg ingefärssrivet i en kastrull tillsammans med vattnet och låt koka under lock 20 minuter.

Sila av, tillsätt honung och rör tills den har lösts upp. Låt svalna till rumstemperatur.

Pressa saften ur citronerna (rulla dem först mot ett hårt underlag så frigörs mer saft) och rör ner i ingefärsvätskan. Sila av igen med en finmaskig sil.

Häll på flaska med kork och förvara i kylskåpet. Skaka om flaskan innan det är dags att shotta.

Succéreceptet på Lenas Ingefärsshot utan kokning hittar du HÄR

ingefara1_ny

Mer om ingefära….

Ingefära förhindrar och lindrar förkylning, innehåller en massa antioxidanter och verkar anti-inflammatoriskt. Ingefära ökar blodflödet i hela kroppen, äter du ingefära får du ett lägre kolesterol vilket bidrar till att förhindra högt blodtryck, stroke och hjärtsjukdomar. Ingefära ökar matsmältningen, enligt en studie från Columbia University förbränner du 43 fler kalorier om du tillsätter en tesked ingefära i frukostjuicen. Ingefära sägs även hjälpa mot både illamående, gasbildning och migrän.

Länkar

Det gröna skafferiet

Kurera – Därför ska du äta ingefära

Expressen – 5 anledningar att äta ingefära varje dag

59 Comments

  1. Hej!
    En liten undran, hur mycket räknar man som en shot?
    Vänligen
    Christel

  2. Anette Persson Reply

    Hur långe håller det sig i kylen? Kan det stå två veckor?

  3. Om man kokar ingefäran i 20 min.. Finns det verkligen några nyttigheter kvar då ???

    • Jag hittar ingen bra information om vad som händer med näringsvärde och nyttiga egenskaper hos ingefära när den upphettas eller kokas. Jag har ställt frågan till Livsmedelsverket. Återkommer med svar 😊

  4. Ingefära var en av de mycket få saker som lindrade mitt gravidillamående. Antingen som avkok eller inlagd sushiingefära. Var en livräddare för mig!

    Dock sägs det kunna ha negativa effekter på en graviditet, ffa i början. Men när man spyr dygnet runt en hel graviditet så riskerar man (lite försiktigt) en hel del!

  5. Honungen ska inte blandas i varmare vatten än max 40 grader, annars förstörs de finfina ämnena i honungen. Det fick jag lära mig i helgen av en biodlare på en hälsomässa.

  6. En undran – om man kokar ingefäran … försvinner inte en massa nyttigheter då? Är det inte bättre att ha den rå och låta den dra ur ett tag i vattnet?
    Hälsningar,
    Elsa

      • Jag hittar ingen bra information om vad som händer med näringsvärde och nyttiga egenskaper hos ingefära när den upphettas eller kokas. Jag har ställt frågan till Livsmedelsverket. Återkommer med svar 😊

    • Jag hittar ingen bra information om vad som händer med näringsvärde och nyttiga egenskaper hos ingefära när den upphettas eller kokas. Jag har ställt frågan till Livsmedelsverket. Återkommer med svar 😊

    • Christina Reply

      All mat tappar näring vid upphettning. frågan är hur mycket?

      • Såg tv programmet sanningar om träning igår, där de visade att viss mat faktiskt ökar sitt näringsinnehåll vid kokning, t.ex betakaroten i morötter som ökade stort. Jättintressant!

    • Jag kokar vatten och låter det svalna till 60 grader innan jag lägger i ingefära och citron. låter det dra i 20 minuter, silar och sist i med honungen.

  7. Tips! Låt den uppkokade ingefärssaften svalna och bli ljummen innan du tillsätter honungen – då dör inte nyttigheterna i honungen 🙂

    • Ja men det är inte så mycket honung, drycken blir inte söt och du dricker kanske 30 ml per dag. Troligen skulle man kunna ersätta med någon typ av sötningsmedel för smakens skull, men då förlorar man nyttigheterna i honungen.

  8. Fia Lindros Reply

    Det går inte att använda vanlig honung (har många burkar ;-)) ??

  9. Inger Blom Reply

    Kan man dricka denna dryck om man äter blodtrycksmedicin?

  10. Vad roligt att så många lär intresserade och kommenterar inägget ovan om frukostshot bestående av ingefära, honung och citron 🙂 En av frågorna som kommit upp är om nyttigheterna i ingefära förändras vid upphettning och kokning. Intressant fråga som jag själv undrar över och inte kan svara på. (i receptet så kokas den rivna ingefäran i 20 min) Jag frågade Livsmedelsverket som svarade så här:

    Hej Lena!
    Vad helst som kokas länge eller steks vid höga temperaturer påverkas. Vi har inget specifikt om hur ingefära förstörs/inaktiveras men generellt så gäller det att vitaminer som vit C förstörs först. Även folat, tiamin och riboflavin inaktiveras. De antioxidanter som finns i livsmedel är ju per definition reaktiva och inaktiveras tidigt. Kan du inte lägga i ingefäran tillsammans med citronsaften och honungen?

    Nu vet inte jag exakt vilka ämnen som är verksamma i ingefära och hur de påverkas, men tror att det är andra än de som nämns ovan…förutom vitamin C? Hittar detta på webben: Aktiva växtämnen i Ingefära är Eterisk olja zingiberen, zingiberol, zingerol, gingerol, mineralerna kalcium, kalium och magnesium samt vitaminer B6, E och C. Många rekommendationer finns också angående ingefärste, där färsk ingefära får dra i varmt vatten under ganska lång tid.

    Jag har skickat frågan vidare till ett par näringsfysiologer och hoppas på att få hjälp i frågan.
    //Lena, TRÄNING 40+

  11. Daniel Palmberg Reply

    Honung ska inte upphettas för att behålla ”nyttigheterna”, OCH C-vitamin ska heller inte upphettas!
    Det låter som en toppendryck och tillsätter man dessa två när brygden svalnat blir den kraftfullare!
    🙂
    /Daniel

  12. Charlotte Behre Reply

    Hejsan , Jag har gjort den här drycken under fler år men med lite modifierade mägnder ingefära och citron. Jag kokar inte ingfära utan låter den bara dra i varmt vatten för att sedan tillsätta citron och socker. På detta sätt behåller man nyttighterna i ingefäran ochcitronerna samt tar död på en del bakterier. Sockret/honungen tillsätter jag efter tycke o smak.

    • Då får du i dig en hel del 😊 Det vore Intressant att veta om du märker några kroppsliga fördelar med intaget? Leder, mage, etc…

      • Svårt att svara på om den positiva effekten eftersom jag använder ingefära så regelbundet. Då skulle jag behöva göra ett uppehåll för att se vad som händer. Mår rätt så bra för min ålder och känner mig skön i kroppen så jag är rätt säker på att det ger god effekt 😊

    • Vet att mindre barn inte ska äta honung i övrigt tror jag att det är ok. Sen tror jag kanske att få barn uppskattar smaken på shoten 😉 Sunt förnuft som gäller här…

  13. Hej! Jag vill bara rekommendera riven färsk ingefära som säljs på burk av Blue Dragon tex. är ganska säker på att den inte är kokt iaf!

  14. Blanda ihop till shoten igår o smaka på den idag. Den var ganska stark. Samt att det satt kvar i munnen en stund. Gjorde enligt receptet.

  15. Så.. Koka ingefära eller inte?
    Låta ligga och dra? Hur varmt vatten och hur länge i så fall?
    Gjorde enligt recept här, och jäklar vad starkt det blev! 🙌💪
    Men blir det nyttigare av inte koka, det är frågan?
    /Magnus

  16. Pingback: Frukostshot med ingefära, honung och citron! | Träning 40+

  17. Gör om gör bättre 🙂 Mitt blogginlägg om den nyttiga frukostshoten med ingefära har intresserat väldigt många och jag har fått många tips och frågor, bl.a. om ingefära påverkas av upphettning och kokning. Jag rådfrågade näringsfysiolog Fredrik Paulun och Livsmedelsverket och… Ja, det gör den 😉 därför har jag tagit fram ett nytt förbättrat recept! så att du får i dig alla de verksamma och nyttiga ämnena i shoten. Läs inlägget! https://traning40plus.wordpress.com/2015/10/12/frukostshot-med-ingefara-honung-och-citron/#more-837

  18. Fråga; förlorar inte ingefäran sina vitaminer o krafter utav att kokas i 20 minuter?
    Är det inte bättre att den vara ligger i vattnet .. Och att värmen är under 35 grader – som raw food?

  19. Torill Pletten Reply

    Jeg har drukket te av ingefær, sitron og honning hver dag i over et år. Jeg rasper ingefær i en stor kopp, og tar noen sitronskiver og honning i koppen. Så fyller jeg på med varmt vann, rører rundt, og venter i 5 minutter. Deilig, sterk og helsebringende💞 Jeg har ikke vært forkjølet på et år. Tidligere hadde jeg en del leddsmerter, men de er forsvunnet. Og dessuten er det oppfriskende drikk som gjør meg våken hver morgen😃

  20. De slår ej ut någon medecin man tar dagligen kan man ta det om man tar blodförtunnande

    • Hej Carina, jag är ingen medicinsk expert men har svårt att tro att det skulle vara något problem med att äta/dricka ingefära i kombination med någon medicin t.ex. blodförtunnande.

  21. Har låg ämnesomsätning kan det sätta fart på vikten ? å lider av magkatarr kan man dricka denna shot då ?

Write A Comment

Close