träningsinkontinens

Vad är träningsinkontinens?

Träningsinkontinens är att kissa på sig när man tränar t.ex. tung styrka eller som i mitt fall rörelser med hopp och löpning om det inte handlar om korta sekvenser. Träningsinkontinens är jättevanligt, särskilt bland kvinnor 40+, men inget vi pratar särskilt mycket om.

Träningsinkontinens får INTE vara en anledning till att du inte tränar, det är jätteviktigt tycker jag! En europeisk studie från 2005 visar att mer än 45% av kvinnor med urininkontinens undviker träning eller fysisk aktivitet helt eller till stor del. Vilket ger en negativ påverkan på helhetshälsan och t.ex. ökar risken för benskörhet.

träningsinkontinens

Finns det olika sorters inkontinens?

Inkontinens brukar delas in i ansträngningsinkontinens dvs. träningsinkontinens som uppstår vid ansträngning, eller när du hostar, nyser etc. Trängningsinkontinens är när du plötsligt blir jättekissnödig och har svårt att hålla dig (fast du kanske kissat ganska nyligen) du kissar ofta. Sen finns blandinkontinens som då är en kombo av de två olika varianterna.

Vad kan man göra åt träningsinkontinens?

Använd inkontinensskydd, de från Teena är jättebra och de syns inte trots att du har tights på dig. Var inte rädd för att träna pga läckage. Kontakta gyn, barnmorska eller VC och se vilken hjälp du kan få samt för att göra en undersökning av om du har några fysiska hinder som förlossningsskador som gör att du har svårt att hålla tätt.

Knipträna, alltså träna din bäckenbotten på olika sätt, och se om du får effekt av övningarna. Vissa kan också behöva lära sig att slappna av i bäckenbotten. Prova t.e.x. appen Mamma mage som Katarina Woxnerud ligger bakom. Den är jättebra och är det någon som kan det här så är det hon. Läs mer om Mamma mage här.

Just det, det finns också en slags båge som man själv för upp i slidan innan träning som kan hjälpa. Det kan också funka med en tampong för vissa. Jag har testat båda men det funkade inte för mig. Sista steget är operation, den heter TVT (Googla om du vill veta mer).

träningsinkontinens

Klimakteriet och inkontinens

Även om du inte har haft inkontinensbesvär tidigare kan de dyka upp runt klimakteriet. Det beror på att kroppen och slemhinnorna förändras, hållfasthet och stöd i vävnader minskar. Även ”gamla” förlossningsskador som du inte tidigare märkt av kan nu ge sig till känna och bidra till läckage. Hormoner (östrogen) kan hjälpa till viss del (men har inte hjälpt för mig, eller kanske skulle det vara ännu värre utan….).

Hur går en utredning av träningsinkontinens till?

Det ser säker olika ut runt om i landet. Jag gjorde min utredning för många år sedan, efter att ha haft problem i lika många år, och så här gick det till. Jag kontaktade Vårdcentralen och fick tid hos en sköterska som specialiserat sig på inkontinens. Vi pratade, hon kollade (med ultraljud) om jag tömde blåsan helt, vilket jag gjorde. Sen fick jag instruktioner om knipövningar (igen) och tid för gynundersökning.

Vi hade några möten till och diskuterade eventuell operation, sen fick jag material och instruktioner för att föra dagbok. Fick låna en liten våg och fick papper att fylla i och en mugg med ml mått. Under några dagar fick jag fylla i dagboken med när och hur mycket jag drack, hur mycket jag kissade, hur starka trängningar jag kände vid aktivitet på en skala 1-3 och hur stort urinläckage jag hade.

träningsinkontinens

Springa och mäta…

Alltså…. Jag fick mäta med ett dl mått varenda gång jag drack något. Kissa i måttet (inte samma ha ha) och kolla hur mycket det blev. Det var väl ok, men mätningen av urinläckaget, hur gick det till? Först var jag ju tvungen att utsätta mig för övningar där jag vet att jag får läckage så jag stack ut och sprang. Med inkontinensskydd. När jag kom hem skulle jag väga det nedkissade skyddet för att veta hur mycket jag läckt, och skriva ner vikten (alltså inte som i exemplet ovan). Inte jättekul att hålla på med…. Jag fick även fylla i ett frågebatteri med alla möjliga frågor.

träningsinkontinens

Förnedrande undersökning

Efter bedömning blev jag kvalificerad för att skickas vidare till kvinnomottagningen på universitetssjukhuset i Örebro. Jag blev väldigt bra bemött men fick göra en av de mest förnedrande och märkligaste undersökning jag varit med om. Jag fick inte gå på toaletten innan jag skulle komma på besöket och väl där skulle jag dricka massor av vatten. Fick klä av mig helt på underkroppen, ställa mig på ett plastskynke på golvet (med läkare och sköterska bredvid) och hoppa tills jag kissade på mig! Alltså…. Det här är inte OK! Jag hoppas verkligen att de slutat med den här ”undersökningen”. Det gick sådär för mig, jag tokhoppade inte direkt för man vill ju inte kissa på sig utan kniper in i det längsta.

träningsinkontinens

Fungerar knipövningar?

För mig har knipövningar inte fungerat. Jag har träffat flera olika barnmorskor och fått tips och råd och verkligen jobbat på att hitta knipet och träna upp det. Utan att lyckas. Jag har en konstaterad förlossningsskada på urinröret och lite framfall. Det i samband med ålder och klimakteriet tror jag bidrar till att jag inte lyckas. Sen vet jag att det finns andra som så klart får bra effekt av knipövningar och det är absolut det första man ska göra för att få ordning på sin träningsinkontinens.

Överansträngd bäckenbotten

En av barnmorskorna jag träffade berättade (efter att ha undersökt mig) att jag spänner min bäckenbotten konstant. Eftersom den är spänd hela tiden så finns ju inget extra att ta till när jag t.ex. hostar eller hoppar. Du kan jämföra med att vara superspänd i axlarna hela tiden och ha axlarna uppdragna till öronen. Nu är det här ingenting jag gör medvetet. Jag har alltså även försökt att slappna av i bäckenbotten istället för att spänna den med knipövningar. Och att varva knip och avspänning. Fungerade inte heller.

Övningar man bör undvika?

Undvika att belasta bäckenbotten för mycket om du inte kan hålla tätt (men skippa absolut inte träningen….att läcka lite är ”OK”) Löpning, hoppa hopprep och studsmatta funkar oftast inte. Alla övningar med snabba kontinuerliga hopp där båda fötterna lämnar marken samtidigt funkar inte för mig, men jag kan göra t.ex. burpees med hopp.  Och jag tränar för fullt med inkontinensskydd. Gör det du med!

Personligen tycker jag att man borde ta bort övningen ”jumping jacks” (du hoppar ut åt sidorna med benen isär) från alla gruppträningspass! Jag önskar också större kunskap och kompetens om både klimakteriet och inkontinens hos gruppträningsinstruktörer och PTs. Och att man som instruktör är noga med att visa alternativa övningar. T.ex. att kliva åt sidan med en fot i taget som alternativ till Jacksen.

träningsinkontinens

Så här är det för mig

Mina besvär har tyvärr blivit värre den sista tiden, kanske det sista året. Det har tillkommit någon form av trängningsinkontinens och ibland måste jag in och kissa i skogen när jag är ute på promenad eller powerwalk, trots att det sista jag gjorde innan jag gick hemifrån var att gå på toa.

Jag gjorde som sagt en utredning av träningsinkontinens för kanske 6-7 år sedan. Som aktiv gympaledare hade jag problem med träningsinkontinens. Det funkade ändå ganska bra med skydd och var inget jätteproblem tyckte jag. Därefter har jag följt upp med coachade knipövningar hos barnmorska och får en operation om jag vill. Har avstått hitintills pga olika anledningar. Först hade jag så mycket besvär av min artros att jag ändå inte kunde springa eller hoppa, så problemet existerade egentligen inte. Sen opererades jag och hopp och spring har inte varit aktuellt igen förrän nu, det senaste året. Nu ÄR det ett problem. Min höftprotes och mitt hopspikade knä håller absolut för lite längre löpning och tuffare hopp, efter alla år. Men nu är det inkontinensen som sätter stopp istället.

träningsinkontinens

Operera eller inte?

Idag kniptränar jag ytterst sällan och funderar som sagt på en operation. Att jag inte kniptränar beror på att jag inte fått någon effekt av övningarna tidigare. En operation är ett ganska enkelt ingrepp som görs med lokalbedövning och man får gå hem direkt. Man opererar in ett litet nät som lyfter upp urinröret en bit. Under operationen får man vara aktiv och hosta t.ex. för att nätet ska spännas lagom hårt.

Varför tvekar jag?

Operationen har hjälpt massor av kvinnor och jag känner flera som lyriskt berättat om hur bra det blivit och hur deras liv förändrats när de inte längre behöver undvika vissa rörelser för att de är rädda för att kissa på sig. Men det finns också en liten risk att operationen inte blir bra och då kan man t.ex. få svårt att tömma blåsan, något jag upplever att jag redan har. Måste liksom trycka på för att kissa och så ska det inte vara har jag förstått.

Har du erfarenhet?

Dela gärna med dig av dina erfarenheter, tips, berättelse, råd, tankar etc. om inkontinens. Vi är många som är drabbade och vi kan stötta varandra genom att prata om det här. OCH sluta inte att träna!

10 Kommentarer

    • admin Svara

      Tack! kanske lite pinsamt att berätta om, men så vanligt! Och därför så viktigt att lyfta. Det så tråkigt att många undviker träning pga inkontinens. Kanske vet man inte heller att man absolut inte är ensam om problemet <3

  1. Jag gjorde operation för ca 10 år sedan, då var jag 40 och hade lidit av ansträngningsinkontinens sedan mitt första barn (var 22 år) jag var på vårdcentralen och sökte många många gånger i förtvivlan! Jag skulle knipa och knipa inget hjälpte!
    Till slut kom jag i kontakt med en privat kvinnlig gynekolog, hon bad mig berätta om mina besvär och konstaterade bara att så här kan du inte ha det! Jag trodde att jag precis som du skulle behöva mäta och dricka etc etc, men icke hon skickade remiss till Lidköpings sjukhus och dit blev jag kallad för att träffa läkare, där fick jag ligga i en gynstol och fick vatten insprutat i urinblåsan och sen fick jag hosta när hon satt och tittade (då var man inte kaxig)
    Men jag fick min op-tid och med den ett aktivt liv tillbaka, för mig det bästa jag gjort!!!
    Något försvagad urinstråle så toabesöken tar lite längre tid men det var jag informerad om!

    • admin Svara

      Tack för att du berättar <3 Och vad härligt att din operation blev så lyckad! Det blir den ju för de allra flesta, det är bara någon enstaka % som det inte fungerar för. Bra också att belysa att knipövningar faktiskt inte fungerar för alla. Tack igen, och kram. Lena/Träning 40+

      • Hej igen!
        Det var ju det där med knipet….
        Jag fick förklarat för mig av min gynläkare att mitt knip var det inget fel på, men att urinröret ”säckade” pga av graviditeter, hon sa till mig att du kan knipa och vara hur stark som helst men det hjälper inte i detta fallet!
        Tänk så många år jag lidit i onödan för att några innan bestämde sig för att det skulle hjälpa att knipa!
        Jag är så tacksam att jag träffade rätt person som till slut hjälpte mig.
        Lycka till i ditt beslut, Kram

        • admin Svara

          Tack! 🙂
          Och vad bra att du tillslut fick rätt hjälp. Jag tor (tyvärr) att många inklusive jag själv känner igen sig i din berättelse. Kram

  2. Hej. Har du varit i kontakt med napralogica? Jag har själv inte ngn egen erfarenhet av de men de verkar jobba mkt med tävlingsidrottare så de borde ju vara bra 🙂 Var inne på deras hemsida där stod det angående inkontinens bla
    ” När jag testar bäckenbotten är jag väldigt specifik och delar in bäckenbotten i fyra delar… Genom att funktionstesta varje del för sig kan man vara väldigt specifik i hur man ska lägga upp eventuell träning för att stärka bäckenbotten om den var hämmad, eller om man ska ge övningar för att få musklerna i bäckenet att slappna av.”
    Kanske du redan har koll på de eller det de skriver på sin hemsida. Länk till artikeln
    https://naprapat.net/knipovningar-ar-det-bra-vid-backenbottenproblematik/
    De verkar ha alternativ till knipövningar beroende på var problemet sitter.

    • admin Svara

      Hej, det låter väldigt bra. Stort tack för tips, ska genast kolla in 🙂

  3. Ann-Christin Alm Svara

    Jag har gjort en tvt ooeration som inte blev så lyckad. Bandet började krypa ut efter ett tag och jag var tvungen att göra en ny operation för att ta bort det som började sticka ut. Fick livmoder infektion efter operation 2 och blev jätte dålig och trött länge. Bandet fortsatte krypa ut och i höstas tog man bort så mycket man kunde av bandet denna gång fick jag stort pencilin piller i förebyggande syfte. Operations ärret gör att jag inte läcker så mycket som innan operationen. Kan ta längre promenader idag, utan att läcka.
    Fick en ny läkare vid mitt återbesök, hon sa att man lagt bandet ganska ytligt på mig och att man kan göra om operationen och lägga det djupare.. Jag har inte bestämt hur jag vill göra? Jag har provat 2 olika gummisaker som ska hjälpa till att hålla urinröret på plats, men de fungerar inte för mig. Jag älskar att träna, men det är pinsamt när man läcker och det syns.

    • admin Svara

      Hej, Stort tack för att du berättar men aj och oj. Vilken otur du har haft <3 Bra att tala om att alla TVT operationer faktiskt inte bli bra och vad konsekvenserna kan bli. Jag förstår att du inte har bestämt om du vill göra om operationen. Det är ju det här med att älska att träna MEN inte vill läcka. Så stor igenkänning på det. För mig funkar Teena, men bara till en viss gräns, och under förutsättning att jag varit på toa precis innan träning. Men spinning (utom finalen ibland) styrketräning, "gympa" etc utan hopp funkar. Men så fort det blir riktigt intensiv träning så blir det läckage,,,, Svarta byxor är bra. Syns mindre då. Jag har provat båge som inte funkade för mig. Nu ska jag prova en gummigrej som heter Efemia. Är det den du provat?

Skriv en kommentar

Close