Om/Följ Träning 40+ - Träning 40+

Om/Följ Träning 40+

Välkommen till TRÄNING 40+ hälsobloggen där du hittar inspiration och träningsglädje som får dig att må bra! På bloggen delar jag med mig av mina bästa motivations- och träningstips,  övningar, kost och lite recept – både smaskigt och nyttigt, musiklistor för träning, reseskildringar, träningsmode och skönhet. Eftersom jag älskar att testa nya grejer, allt från matvaror, träningsformer, och upplevelser till diverse olika produkter skriver jag om det också.  Läs mer och se alla inlägg under KATEGORIER här ovan.

Följ TRÄNING 40+

För att inte missa något intressant inlägg följ TRÄNING 40+ på det sätt som passar dig bäst. Bokmärk den här sidan så du lätt hittar tillbaka hit eller följ TRÄNING 40+ via Facebook där jag publicerar alla inlägg, eller anmäl dig till Nyhetsbrevet längst ner på sidan så får du ett mail varje gång ett nytt inlägg publicerats. Övriga sociala medier som Instagram, Pinterest och Bloglovin hittar du länkar till högst upp på sidan till höger.

träning40+

Jag heter Lena Larje och är en 40+ (och lite till – OK jag har hunnit bli 54 år) Hälsocoach, Licensierad kostrådgivare och gruppträningsinstruktör med ambition att träna lagom och äta gott för att må bra och hålla mig i form. Utöver gruppträning gillar jag bl.a. att powerwalka, rida, cykla och styrketräna. Det är motionsformer som passar mig och min kropp bra. Jag har en knäskada efter en ridolycka och höftartros som gör att jag tyvärr inte kan springa längre sträckor eller hoppa för mycket. Men jag vill ändå ha en intensiv, rolig och omväxlande konditions- och styrketräning, vilket jag kommer att skriva om här!

träning40+

Hälsoblogg med träningsinriktning

Är du nyfiken på hur det är att vara gruppträningsinstruktör kan du läsa om det här också. Bra musik är viktigt för motivationen när man tränar och här hittar du alla mina Spotifylistor med träningsmusik. På min Youtube kanal finns alla övningar jag spelat in på video. Tanken är att på sikt bygga en övningsbank för hemmaträning och som inspiration för instruktörer.

TRÄNING 40+Kontakt

Förslag gällande samarbete, pressutskick, inbjudningar eller annonsplacering välkomnas, kontakta mig på lena@traning40plus.se  jag diskuterar gärna hur vi kan samarbeta på ett sätt som vi båda har glädje och nytta av. Läs mer på sidan PR & Policy

Save

Save

12 Comments

  1. Hittade din blogg idag (Funbeat). Mycket bra!!! Är 42 år och är ”periodare” på motion och mat..tyvärr. Ska läsa din blogg och hoppas komma till insikt att lagom är bra!
    Kram Lena

  2. Läste ditt inlägg om löparskor. Den här meningen blev nog inte helt rätt 😉

    ” Ett tips är att titta på dina gamla skor, om sulan är sliten på insidan pronerar du och är den sliten på utsidan pronerar du, jämn slitning indikerar ett neutralt steg.”

    • admin Reply

      Tack 👍🏻 det ska vara supinera om skon är sliten på utsidan. Får ändra…

  3. Birgitta Birath Reply

    Hej jag är äldre än 40+ till och med 50+ om det är ok att vara med ändå.

    • admin Reply

      Hej Birgitta, självklart är det OK att följa min blogg 🙂 Jag är också 50+ fyller 54 i år 😉 Bloggen vänder sig i första hand till kvinnor som är FRÅN 40+ och uppåt men alla läsare är såklart välkomna. När jag startade bloggen 2011 var jag 40+ därav namnet. Varmt välkommen som följare!

  4. Hej!
    Hittade din blogg nu på morgonen då jag skulle uppdatera mig på ingefärsshot. Hittade din raw food shot topp!
    Spännande blogg. Skall följa. Behöver lite pepp då jag är en väldig periodare på träning. Är 58+

    • admin Reply

      Välkommen till Träning 40+, vad roligt att du vill följa 🙂 Hoppas jag kan bidra med lite extra pepp, och som du säker redan förstått vänder sig bloggen till alla som är FRÅN 40+, själv har jag hunnit bli 54 år nu men var 40+ när jag startade bloggen.

  5. Eva Jacobsson Reply

    Hej,
    Hittade din blogg när jag googlade på supraspinatusruptur och operation. Den 14 mars ska jag operera min helt avslitna supraspinatus och fila av benet som orsakar inklämningen. Kommer att följa dig då du ligger en bra bit före mig när det gäller operationen. Att jag dessutom gillar att träna och är 55 år gör ju inte din blogg mindre intressant 🙂 Jag passar nu på att träna så mycket jag hinner innan operationen då jag förstår att det inte kommer bli så mycket av den varan efteråt…
    Mvh Eva

    • admin Reply

      Hej Eva, vad roligt att du vill följa min blogg 🙂 Jättebra att du tränar så mycket du kan innan operationen. Det har nu gått nästan ett år sedan min operation och min arm och axel fungerar jättebra, så tacksam och glad att jag gjorde operationen. MEN det var en tuff tid efter operationen. Man blir helt handikappad när man inte får röra armen alls, inte kunna duscha, fixa mat, knappt äta själv mm. Jag fick också komplikationer med feber och svullnad så jag var helt borta ett par veckor. Den tiden jag hade axellåset var låååång och jobbig. OCH därefter väntade rehabträning med en pinnsmal arm som inte fungerade alls. Min läkare förvarnade mig om att rehabtiden är lång, och att den gäller alla 😉 Det stämmer. Så ställ in dig mentalt på en ganska jobbig tid efter operationen men också på en fungerande arm och axel efter ca 9-12 månader. Stort lycka till med operationen <3 hör gärna av dig igen om du undrar över något som du tror jag kan ha erfarenhet av. Kram Lena

  6. Eva Jacobsson Reply

    Nu har det gått 2,5 vecka sedan operationen. Efter de första jobbiga dygnen har jag kommit igång med träning – lätt styrketräning av alla kroppsdelar där inte högerarmen är inblandad samt spinningcykel. Tack vare att jag kan träna tror jag det går att stå ut de sex veckorna med axellåset samt den lååånga rehabtiden. Åh vad jag längtar tills axellåset tas bort!
    Det låter hoppfullt när du skriver att din arm o axel fungerar jättebra efter knappt ett år! När märkte du att din styrka började komma tillbaka i den opererade axeln?

    • admin Reply

      Vad bra att du är igång och tränar lit 😊 Jag fick ju komplikationer med feber och hög sänka efter op. Tog veckor innan jag var igång började med att gå ett varv runt kvarteret… När axellåset togs bort var armen jättesmal, tappade massor av muskler. Funktionen återkom sakta men säkert. Men du kommer att få jobba med rörligheten mycket. Minns inte riktigt… men gick ok med att få armen att funka i vardagen. Men lång tid, 7-8 mån innan jag belastade armen mer ordentligt. Men jag kan glädja fig med att jag nu känner mig nästan återställd även om jag inte r lika stark som innan… kanske kan jag träna upp det igen. Kämpa på 💕

Write A Comment

Close