Gruppträningsinstruktör, Träning, Workout stories

Premiär för mitt nya gruppträningspass

25/08/2016

gruppträningspass

Såååå roligt! Ikväll var det premiär för mitt nya gruppträningspass Powergympa Tabata och det var jättekul att vara tillbaka i träningssalen, träffa alla gamla och nya deltagare och testa av mitt nya pass. Tidigare terminer har jag haft pass som Powergympa och Combat men den här terminen blir det alltså Tabata. Jag är jättenöjd och tyckte passet var kul och fungerade bra. Det är supereffektivt och hela kroppen tränas.

gruppträningspass

Det är alltid lite nervöst och spännande inför det första passet på terminen tycker jag. Hur kommer passet att mottagas, är det för jobbigt, för lätt, för krångligt, för enkelt. Kommer jag att komma ihåg allt…Men det är vansinnigt kul och givande att vara gruppträningsinstruktör. Det är bland det bästa jag gjort i mitt liv. Love it.

gruppträningspass

Det här är mitt nya gruppträningspass

Ett svettigt och roligt helkroppspass med fokus på styrka där vi jobbar med gummiband och den egna kroppen i klassiska Tabata intervaller. 8 ronder med totalt 16 olika övningar för hela kroppen i intervaller där vi jobbar 20 sekunder och vilar 10 sekunder X 8 per rond. Uppvärmning med dans/gympa/boxning. Du bestämmer hur jobbigt det blir genom motstånd och intensitet i övningarna. Träningsvärk utlovas!

Hemmaträning med Tabata

Jag har fotat och filmat alla övningar i passet och hela passet med musik kommer så småningom här på bloggen. Det är perfekt för hemmaträning. Så håll utkik!

hemmaträning

Lite gulligt var det att min kollega Anneli köpt rosa minibands och lovade att de fanns på plats till mitt pass. Det gjorde de, låg så fint i en Victoria Secrets påse. Ha ha..

gruppträningspass g

Tips för gummiband

Om du inte har ett miniband eller vill ha mer motstånd i dina övningar kommer här ett tips. Använd en påsklämma. Sätt påsklämman på ditt vanliga gummiband så du får ett runt litet band. För mer motstånd sätt påsklämman precis under handtaget och använd bandet dubbelt, som två minibands.

hemmaträning

övningar på bloggen

Några av de övningar som finns med i Powergympa Tabata kan du se och få bra tips om här på bloggen. Du hittar bl.a. Plankan, Död insekt – med minibands och höftlyft med minibands. Tack alla som tränande med mig ikväll!

Save

Save

Save

Save

Appar, Life stories, Musik

Musiklista för träning – Powerwalk 27 on Spotify

12/08/2016

musiklista

Varsågod! här får du som har Spotify min senaste musiklista för din träning som t.ex powerwalk, löpning, cykling eller styrketräning på gymmet eller hemma. Listan går såklart bra att lyssna på utan att träna också. Här får du de senaste låtarna i en skön blandning som ger dig pepp, styrka och träningsglädje. Musik är jätteviktigt för mig och det finns nog ingenting som kan få igång mig bättre än ett riktigt grymt uptempobeat. Just nu gillar jag Tove Los ny låt Cool girl och Greenlight med Pitbull och Flo Rida, två superlåtar som såklart finns med på min lista Powerwalk 27 by TRÄNING 40+

Mer träningsmusik?

Du hittar alla mina listor, som nu alltså snart är 30 stycken, under fliken SPOTIFY högst upp på bloggen. Gilla mig på Facebook elller prenumerera på mitt nyhetsbrev så får du notis när en ny lista släppts. Alla mina Musiklistor är ca 60 min långa.

musiklista

musiklista

Save

Save

Save

Save

Save

Hälsa, Ingefära, Kitchen stories, Kost, Recept

Därför ska du äta frukost – Frukost tips!

09/08/2016

Det här med frukost och frukostvanor…. När det är sommar och semester är det lätt att äta bra och goda frukostar. Jag har frossat i hotellfrukost och hemmafrukost med massor av frukt, grönt, ägg, yoghurt, frön, nötter och färskt bröd med goda pålägg. När jobbet börjar igen med tidiga morgnar kan det vara svårt att hålla i de mysiga och goda frukostvanorna i vardagen. Men gör ett försök, och börja din dag på allra bästa sätt. Planera och förbered på kvällen så går det lättare.

frukost

frukost

Vad ska du äta till frukost?

Mycket protein och långsamma kolhydrater är bra. Ägg i någon form innehåller mycket protein och håller dig mätt länge. Jag gillar ägg och varierar mellan kokt och stekt ägg, äggröra och omelett. Just nu gillar jag också turkisk youghurt med bär och valnötter eller kokosflakes, lite flytande honung på är mums.

frukost

Supergröt eller chiapudding

Annars är egengjord müsli eller gröt toppen. Har du provat min hemmablandade supergröt? Recept finns här.

Ett annat alternativ är chiapudding om du gillar det. Här hittar du flera olika recept och varianter

frukost

Ingefärsshot

Jag tar också en ganska stor Ingefärsshot före frukost varje morgon. Med mitt Raw recept så gör du den i mixern på under 5 minuter. Shoten boostar immunförsvaret och är bra för lederna, hjärtat mm. Bästa sättet att starta dagen på!

frukost

Kaffe gör dig yngre….

Min frukost innehåller alltid kaffe! Det är ett absolut måste, jag älskar kaffe. Visste du att kaffe faktiskt är bra att dricka? Det innehåller väldigt mycket antioxidanter och enligt en forskningsrapport från Uppsala universitet från 2016, så gör kaffe dig yngre! 3 koppar kaffe om dagen minskar din biologiska ålder med upp till 5,6 år. Låter ju toppen, eller hur. Läs mer här…

frukost

Frukostätare har lägre BMI

Vill du gå ner i vikt så hoppa inte över frukosten. En bra frukost ska förse dig med så pass mycket energi att du inte blir trött och orkeslös under förmiddagen, vilket innebär cirka 20-25 procent av ditt totala kaloriintag.

frukost

Om du absolut inte kan äta på morgonen så ska du inte tvinga i dig mat, vi är alla olika. Men många studier visar att frukostätare har lägre BMI än icke frukostätare. Så värt ett försök om du vill gå ner i vikt. Kanske kan du börja med att mixa en god och nyttig smoothie, det brukar jag göra om jag ska upp supertidigt.

Save

Save

Save

Save