powerwalkPowerwalk – effektiv träning för alla

Powerwalk eller PW som det ofta förkortas är en raskare promenad där man går mer aktivt och även använder armarna genom att pendla med dem. Det är effektiv träning som ger bra resultat. Powerwalk förbättrar din kondition, ger dig muskler och bränner fett samtidigt som du får frisk luft och rensar hjärnan lite. Du ska gå med god hållning, sträcka på dig och spänna till coremuskelaturen lätt.

powerwalk

Uppgradera din promenad till Powerwalk!

Ett av mina allra bästa träningstips för att komma igång är att uppgradera promenaden till Powerwalk! Börja din PW i lugnt tempo så musklerna värms upp och öka sedan hastigheten succesivt. Är du redan en van ”powerwalkare” eller redan i bra form och vill utmana dig själv lite mer så lägger du in löpintervaller eller intervaller då du går för fullt t.ex i uppförsbackar. Läs mer om Powerwalk med löpintervaller här.  Har du precis kommit igång med din träning så koncentrera dig på att gå snabbare och med mer kontroll och ”power” till att börja med.

Innan artrosen begränsade mig var mina Powerwalkrundor ca 1 timme, det tycker jag ger en lagom dos motion.  Jag hade en favoritrunda och gick ca 7,5 km på 1 tim. Börja med 30 min om du är i ”komigång” fasen.

powerwalk

Inlägget innehåller reklam genom annonslänkar för Sportamore

När det gäller utrustning så är det framför allt ett par bra skor du ska satsa på. Be om hjälp i en sportaffär och berätta vad du ska använda skorna till. De ska vara stötdämpande och inte klämma eller ge skavsår.  Är det halt kan ett par skor från Icebugs vara en bra investering – REA just nu!.  Klä dig inte heller för varmt, du blir varm när du kommer igång.

Träning 40+ test av Ice bugs

Läs mer om mina skor från Ice Bugs, jag är supernöjd med dem och har nu haft dem i sex år. Så de är ordentligt testade. Bästa investeringen! Fick dem i present av min man <3 Och visste du att de är svensktillverkade. Like på den eller hur.

 Kom igång med Powerwalk – 5 tips!

  1. Byt om – Om du byter om till träningskläder så ställer du in dig på att du ska träna och inte ”bara” gå en promenad. Du blir mer motiverad att ta i och jobba på ordentligt. Och ….du blir svettig när du powerwalkar.
  2. Logga din rundor och” tävla” mot dig själv. Använd en App som t.ex Runkeeper eller  Walkmeter,  pulsklocka eller stoppuret i din telefon för att se hur du förbättrar ditt resultat.
  3. Bra musik i hörlurarna peppar – om du gillar det. Kolla in mina Powerwalklistor. Det finns över 30 stycken att välja mellan.
  4. Powerwalka tillsammans med en träningskompis – om du gillar det. Det kan vara trevligt med sällskap och det är lättare att peppa varandra till att komma ut när man är två. Eller flera… Varför inte starta en Powerwalk grupp?
  5. Uppgradera din Powerwalk till stavgång? När du blivit varm i kläderna kan du ta nästa steg och uppgradera din Powerwalk till Stavgång. Du lägger till ett par stavar och får en bra träning även för överkroppen samt ökad energiåtgång. Läs mer i mitt inlägg Stavgång är effektiv träning.

powerwalk stavgång

Powerwalk är bästa fettförbrännaren!

Raska promenader och PW är bästa fettförbrännaren om du vill gå ner i vikt utan att tappa muskelmassa. Det är inte för inte som fitnesstjejer och killar ofta kombinerar styrketräning med just powerwalk. Det funkar så här…. 

målet med träningUteträning – 5 tips för att komma igång!

Jag tycker att det är enkelt att börja med lite konditionsträning som inte kräver varken utrustning eller gymkort för att få igång endorfinerna och motivationen. För att sedan öka på så att du får upp pulsen och jobbar på ordentligt med Powerwalk, stavgång och kanske löpning. Vill du kan du sedan bygga på med ytterligare aktiviteter som gruppträning eller styrketräning – ute, hemma eller på gym. Så på med skorna och ta din uteträning till nya höjder. Här får du hjälp och tips med upplägg för träningen för olika nivåer, steg för steg.

SpotifyLöpning, intervallträning och musik

Löpning och PW funkar bäst med musik i öronen tycker jag. Här är ett roligt och utmanande alternativ att testa – spring/gå i takt till min musiklista från Spotify för intervall träning.  Du kan använda listan på olika sätt, antingen Powerwalkar du i kombination med jogging/löpning eller så joggar du i kombination med intensiv löpning. Du och din form avgör!Klicka på länken ovan för instruktioner. Missa inte heller mina Spotify musiklistor särskilt utformade för PW!

Stort lycka till med din träning! <3 Kram Lena

Write A Comment

Close