Mellanmål på språng – tips för att orka träna! - Träning 40+

naturdiet

Jag har fått möjligheten att testa en ny bar, Chrunchy Chocolate från Naturdiet. Jag är ingen storkonsument av bars men före eller efter träning när det krisar tidsmässigt så är de toppen. Bra med bars är också att man kan ha dem i reserv i väskan eftersom de inte kräver kylförvaring. Naturdiet har satsat på en ny bar med minimalt med socker, och högt proteininnehåll samt tillsatser av vitaminer och mineraler. Baren har chokladsmak och det är min favvo, så det var med spänning jag såg fram emot att testa den.

Naturdiet

Äta för att orka kräver planering

Det är viktigt att äta ordentligt för att orka träna, men ibland kan det vara svårt att få till tajmingen. Det krävs planering. Så här kan det se ut för mig, jag jobbar till ca 17.00, då har jag ätit lunch och kanske fikat på em, brukar oftast bli en kopp kaffe och kanske en frukt. Sen sätter jag mig i bilen för att åka hem och sedan vidare till egen träning eller för att leda gruppträningspass. Det är här det krisar… jag upptäcker att jag har missat att planera in ett bra mellanmål och måste få i mig något innan träningen för att orka, men inte så mycket att magen får för mycket att jobba med. Lösningen brukar vara att springa in på närmaste matvaruaffär och försöka hitta något som jag kan äta i bilen (och nej det är såklart inte optimalt).

Naturdiet

Naturdiet

Så…vad tycker jag om Naturdiet Crunchy Chocolate….

Idag testade jag Naturdiets nya bar innan jag åkte till gymmet för att köra ett spinningpass. Den var förvånansvärt god, och smakar mycket av choklad, den är inte heller så söt, vilket jag uppskattar. Baren är inte tänkt att ersätta en måltid utan att vara just ett mellanmål på språng. Den funkar perfekt och gav mig snabbt ny energi utan att bli för mätt. Efter att ha testat och checkat näringsinnehållet så kommer den här baren att ha en given plats i min träningsväska som ett snabbmellanmål före eller efter träning.

NaturdietNäringsinnehållet är riktigt bra

En bar på 50 gram innehåller: 190 kcal, 8 gr fett, 14 gr kolhydrater, 6,5 gr fiber och 15 gr protein samt vitaminer och mineraler. Ett riktigt bra näringsinnehåll för ett mellanmål med andra ord.

Naturdiet

Gillar du också choklad?

Visste du att choklad eller rättare sagt kakao innehåller massor av nyttigheter? Läs mer om choklad och kakao i mina tidigare inlägg.

Smal, smart, snygg – med choklad, rödvin och champagne

Chiapudding med choklad

Träna eller äta choklad?

Save

Save

Save

Save

Save

Write A Comment

Close