Träna eller äta choklad? - Träning 40+

choklad

Är du otränad – ät choklad!

Du vet säkert att mörk choklad har många nyttiga egenskaper men nu visar nya studier att ämnen i chokladen även hjälper dig att återhämta dig efter träningspasset. Medan andra studier visar att choklad kan ge samma muskelrespons som tuff motion.  Hmm…ska man strunta i träningen och äta lite choklad istället?

Mörk choklad kan förbättra hälsan på samma sätt som motion, enligt forskare i USA. Studien visar att epicatechin som är ett ämne i choklad, ger samma muskelrespons som kraftfull motion.  Motion som jogging och cykling är känt för att öka antalet mitokondrier i muskelcellerna men vår studie visar att epicatechin tycks ge samma respons, särskilt i hjärtat och skelettmuskulaturen, säger doktor Moh Malek vid Wayne State University.

Enligt en studie publicerad i European Journal of Nutrition har choklad med hög kakaohalt också en förmåga att bota stressrelaterade besvär. Det är stressymtom orsakade av typen oxidativ stress som kan lindras enligt rapporten. Oxidativ stress uppstår vid högintensiv träning, främst hos otränade personer, och är starkt sammankopplad med hjärt- kärlsjukdom, cancer och alzheimer.  En bit 70-procentig choklad efter träningen sänker stressnivåerna och gör att kroppen återhämtar sig snabbare.

Källa: Må bra, AB Wellness nr 7 2011

Write A Comment

Close