Quality time…

Jag har precis kommit hem från en riktigt härlig tjejresa till Turkiet. Vi är ett kompisgäng som har rest tillsammans ett antal gånger nu och vi har det alltid lika bra. Långt från vardagen njuter vi av sol, vila, god mat, lite träning och trevligt sällskap. Quality time helt enkelt. Här kommer del 1 med massor av bilder där jag berättar om vår turkiet resa.

Resetips tjejresa till Turkiet

Den här gången reste vi med Sunexpress till Hotel Gural Premier i Belek. Vi har aldrig varit här förut men däremot på ”systerhotellet” Gural Premier i Tekirova ett par kilometer bort. Det här är ett femstjärningt hotell med Ultra all inclusive så förväntningarna var höga. Bra att man får ha 20 kg packning + 8 kg handbagage. Min väska väger 19.9 kg..

Flygtider och fakirer

Resan började inte riktigt som vi tänkt… Våra flygtider var riktiga fakirtider och vi lämnade Örebro med buss mot Arlanda klockan 3.40 Planet skulle lyfta 9.20. Efter en del väntande, frukost och incheckning var vi på plats vid gaten.

Besked om försening

Först fick vi information om att planet var 2 timmar försenat, sen att det var tveksamt om det skulle lyfta samma dag, det saknades reservdelar. Tillslut fick vi beskedet att planet skulle lyfta kl 7.00 dagen därpå. Vi fick matkuponger till lunch och middag 150:- + 200:- tror jag det var och sen fick vi checka in på Clarion på Arlanda. Skönt i alla fall att inte behöva åka ifrån flygplatsen. Det här kan ha varit en av de längsta dagarna i mitt liv ha ha… Jag har rest en hel del och att flyget varit försenat nästan ett dygn har aldrig hänt mig tidigare. Jag vet inte om du sett filmen ”The terminal” med Tom Hanks, men det är lite så vi känner oss med våra vouchers.

Här är vi iaf vid utepoolen på hotellet. På Arlanda.

tjejresa

Efter ytterligare en fakirmorgon kom vi i alla fall iväg som planerat. I ett plan med miniorerna på..

Rummen på Gural premier i Belek

Framme!! Hotellkomplexet är jättefint. Vi har två rum ett för 2 pers och ett för 3 pers. Jag bor i rummet för 3. Det består av ett master bedroom med dressing room och balkong. Ett rum med balkong och dusch, toa, bad för 2 pers. Ett stort badrum med dusch, toa och balkong och badkar med belysning och bubbel. Det är jättefint! Det ingår också diverse produkter som schampo, tandborste, rakskum mm. Gratis minibar, morgonrockar och tofflor finns.

Kolla in filmen!!

Fasta sängar…

Och så var det sängarna….. Sängarna är stenhårda. Hur är det möjligt på ett femstjärningt hotell? Det finns ingen bäddmadrass och det känns som att ligga på golvet. Det här är enda missen, men det är ju så viktigt med en skön säng! Sängarna blir tyvärr inte mjukare av att man strör rosenblad på dem eller ställer dit handukssvanar, synd.

Vädret i Turkiet i maj

Vad är odsen för att det är varmare i Sverige än i Turkiet i mitten av maj? Nu var det så i alla fall. Men vädret var mycket bättre i Turkiet än vad väderprognosen först visade. Det var en dag som det regnade och var muleta hela dagen, annars var det sol åtminstone halva dagen. Det var tillräckligt varmt också för att bada i havet, superskönt! Även om vi inte hade den där riktiga Turkiska värmen så var det jätteskönt ändå.

Maten på hotellet

Här finns inget att anmärka på direkt. Maten är fantastisk. Massor av färsk frukt och grönsaker. Grillade grönsaker, fisk och kött. Färdiga tillagade rätter som grytor och wok. Allt är gott men det saknas salt, och lite mer kryddning och smak skulle också vara bra. Den Turkiska pizzan är supergod. Massor av jordgubbar. Och bakverk! De ser fantastiska ut men smakar tyvärr inte så mycket. Efter att ha provat ett antal håller jag mig till frukt, glass och de Turkiska supersöta baklava bakverken. Jag tycker de är jättegoda. Säkra kort. I bufférestaurngen kan man sitta både ute och inne.

Kvällsunderhållning

Varje kväll var det också någon typ av underhållning, dans, cykelshow, mm. Vi var lite för trötta för att orka titta. Vi hade spetsat in oss på skumpartyt men det missade vi, tror det var på dagtid. Det var någon av de regniga dagarna… Underhållningen är hur som helst ganska proffsig.

Del 2 Turkiet – Tjejresa med träning, hamam och shopping

Läs mer om vår tjejresa till Turkiet  i DEL 2 med Träning, Hamam och shopping.

Ännu mera Turkiet

Vill du veta mer om Turkietresor? I juli förra året var jag i Turkiet med familjen. Vi lyckades precis pricka in statskuppen som hände då. Vi bodde på hotell Turquise utanför Side som vi var supernöjda med. Läs de tidigare inläggen här: Hamam och träning i Turkiet, Turgquise resort hotel & SPA i Turkiet och Hemma igen efter Turkietresa.

Alla mina reseinlägg finns under rubriken TRAVEL STORIES.