Sallad med chevre, päron och valnötter - Träning 40+

Delar med mig av ett smaskigt recept på en sallad som jag såg i något matlagningsprogram på TV för en tid sedan. Salladen är mäktig och passar bäst som förrätt eller som mindre rätt en fredagskväll t.ex. med bröd och ett glas vin eller prosecco. Förutom att den är otroligt god så innehåller den en hel del nyttigheter i form av omega-3 och järn. Salladen har också ett högt och bra proteininnehåll.

paronsallad

Gör så här….

Fördela Machesallad på tallrikar. Stek skalade päron i bitar i smör tillsammans med färsk rosmarin, strö över lite rörsocker och tillsätt valnötter, passa så att inte päronen blir för mosiga. Låt svalna lite och lägg sedan på salladen. Lägg tjocka skivor chevre på bakplåtspapper och skicka in dem i varm ugn tills osten smält lite. Toppa salladen med osten (1 skiva till förrätt) och garnera med rosmarin. Ost och nötter ger ett högt proteinvärde. Enjoy!

Mache sallad

Machesallad är en bra och god sallad

Machesallad är en mörkgrön sallad som har en lite nötig smak och sitter ihop i små knippen, det är en absolut favorit hos mig bland sallads sorterna. Den innehåller bra med järn, B-vitaminer, K-vitamin och nyttigt omega-3. Omega 3 mot­verkar inflammationer och sägs även kunna öka fettförbränningen. Mörkgröna bladgrönskare är alltid fulla av näring och därför ska du välja dem i första hand.

Valnötter är superfood

Valnötter är som alla nötter nyttiga men energirika. De innehåller protein, fibrer, mineraler, vitaminer  och nyttiga fetter.  Valnöten är rik på krom, antioxidanter och omega-3 och hjälper till att förhindra inflammationer i kroppen. Ca 1 dl nötter per dag är en lagom rekommendation att äta och det kan vara bra att veta att cirka 15 procent av kalorierna i nötter tas  inte upp av kroppen och att 10 procent dessutom försvinner i den ökade förbränningen. Hepp, bara sådär!!

Write A Comment

Close