Antioxidanter - Därför ska du äta färgrik mat - Träning 40+

antioxidant

Ett enkelt sätt att äta lite nyttigare utan att krångla till det för mycket är att tänka på att äta färgrikt. Ät helt enkelt matvaror med så många olika färger som möjligt. Testa gärna genom att räkna hur många färger du kommer upp i baserat på det du åt igår? 7 färger, 9? Fler… Färre..?

antioxidanter

Det är alltid bra att äta varierat. Idag äter vi lite för få olika livsmedel, vi har en tendens att hålla oss till ett fåtal produkter och matvaror. Det är en av anledningarna till att äta mer färgrikt.

antioxidanter

Antioxidanter skyddar oss

Men den främsta anledningen till att äta färgrik mat är att grönsaker, frukter och bär  innehåller massor av antioxidanter, vitaminer, mineraler och fibrer. Antioxidanter har som uppgift att ”avväpna” fria radikaler som finns runt omkring oss hela tiden. De flesta radikaler bilas från syre, alltså när vi andas.

Källor till ökad bildning av fria radikaler

– Läkemedel
– Strålning från solen
– Föroreningar som rökning och avgaser
– Hård träning
– Inflammationer
– Stress
– Alkohol och tillsatser i mat

antioxidanter

Här hittar du Antioxidanterna

Du kan med blotta ögat, se vilka grönsaker, frukter och bär som innehåller mycket antioxidanter, ju starkare färg desto mer antioxidanter. Ett mörkrött äpple innehåller alltså mer antioxidanter än ett gult äpple och mörkgrön broccoli innehåller mer än ljusgrön sallad t.ex. Olika färger indikerar olika antioxidanter så det bästa är alltså att välja en bred blandning av färgrikt frukt och grönt.

antioxidanter

Ekologiskt odlat är bäst!

Några särskilt antioxidantrika frukter och grönsaker är; grönkål, aubergine, broccoli, blåbär, apelsin, kiwi, paprika och vitlök. Det finns studier som pekar på att ekologiskt odlade frukter och grönsaker är mer antioxidantrika än konventionellt odlade (källa: SAFE)

antioxidanter

500 gram frukt och grönt om dagen

livsmedelsverkets rekommendation är att vi ska äta 500 gram frukt, bär och grönsaker om dagen. Det motsvarar ungefär fem knytnävsstora portioner. I frukt och grönt hittar du ofta fibrer, folat/folsyra, vitamin C, B6 och kalium. Men olika sorter innehåller olika ämnen så det är bra att äta varierat av den anledningen också. För näringsvärdet spelar det inte så stor roll om du väljer färska eller frysta grönsaker och bär, så mumsa på och välj färgrika och goda antioxidanter. Kanske i en smoothie.

Dyr sallad

Just nu är vissa grönsaker väldigt dyra pga extrema väderförhållanden med kyla i t.ex. Spanien och Italien vilket påverkar känslig gröda som sallad, ruccola mm. Men det finns massor av grönt kvar att välja mellan, våra egna rotfrukter innehåller massor av näringsämnen.

Save

Save

Save

Save

Save

Save

Write A Comment

Close