Friterad Halloumi och vegetarisk middag - Träning 40+

Igår blev det helvegetariskt till middag hos oss med några olika smårätter. Friterad halloumi, rödbetor i ugnen med fetaost, timjan och honung, tomatsallad med basilika och balsamico glaze och pommes frites med dipsås – dotterns önskemål.

Friterad halloumi brukar jag framförallt göra på sommaren, det är gott och går snabbt och enkelt att fixa till. Servera som ensamrätt med bröd och sallad till lunch eller som här som en del i en middag eller på en buffé. Halloumi passar bra att grilla eller steka men är nog godast friterad tycker jag.

friterad halloumi

Friterad Halloumi

Skär Halloumin eller Grilloumin (2 paket) i tjocka skivor 5-6 stycken per paket. Fritera bitarna i fritös 1 pkt/ 5-6 bitar åt gången. Bara släng i bitarna i fritösen (lägg dem inte i korgen som hör till) först sjunker bitarna men de flyter upp när de börjar bli klara. Ta upp dem när de har fin färg, tar någon minut. Lägg inte i för många bitar åt gången. Har du ingen fritös så steker/friterar du bitarna i stekpannan i rikligt med olja.

friterad halloumi

Ungsbakade Rödbetor med fetaost, timjan och honung.

Dela en förpackning förkokta rödbetor i mindre klyftor och lägg dem i en ugnsfast form, skär 1 förpackning fetaost i bitar och lägg på rödbetorna. Ringla över olivolja och flytande honung och strö över färsk eller torkad timjan. In i ugnen i 225 grader ca 15 min, tills rätten är varm och har fått lite färg.

friterad halloumi

Tomatsallad med basilika

Klyfta och blanda tomater och färsk basilika i en skål. Använd gärna olika sorters tomater. Vill du kan du hacka lite lök och blanda i. Servera med olivolja och balsamico glaze.

Halloumi – Gnisselosten

Halloumi kommer från ursprungligen från Cypern där den tillverkas av fårmjölk, idag tillverkas den även av get och komjölk. Osten har en gummiaktig konsistens och gnisslar mellan tänderna när du äter den. Osten smälter alltså inte utan får istället en krispig yta när den grillas eller steks.

friterad halloumi

Halloumi har en hög proteinhalt på 20-27 gr (varierar mellan olika märken) vilket är i samma klass som kött och kyckling. En mycket bra alternativ proteinkälla med andra ord.

Write A Comment

Close