Undviker du löpning och annan intensiv träning för att du läcker?

Undvik inte träning och att röra på dig. Jag vill berätta om min träningsinkontinens för att uppmärksamma problemet och för att du som är i samma situation ska veta att du absolut inte är ensam, att det inte är något att skämmas över, och att du inte ska undvika träning. Men framförallt vill jag berätta att det fanns en lösning för mig och mina problem och kanske även för dig. Här kommer mina bästa tips för att komma igång med löpning.

Med Efemia kontinensstöd kan jag löpträna utan att läcka!

När jag fick möjlighet att testa Efemia kontinensstöd kan jag ärligt säga att jag inte trodde att stödet skulle fungera för mig. Jag har ganska svåra besvär och har testat det mesta. Men jag drog på mig joggingskorna och gick ut för att powerwalka och sen springa lite på hemvägen för att testa. Det var kallt ute och halvvägs på rundan blev jag dessutom rejält kissnödig och tänkte att nu kommer det ju garanterat inte att funka. Men vet du vad, det gjorde det! Jag sprang ett par kortare intervaller utan att läcka en droppe. Jag sprang längre än vad jag vet att jag brukar kunna utan att läcka och med ganska bra fart. På nästa löprunda sprang jag i lägre tempo och kanske 3 km utan att stanna och helt utan läckage. En så otroligt härlig känsla! Vilken frihet.

Gå ut lugnt och öka sen

Har du inte löptränat tidigare, gå ut lugnt i början. Det vanligaste felet många gör är att gå ut för hårt och springa för snabbt och/eller för långt. Mitt tips är att springa i ett lågt tempo och antingen göra som jag och lägga in kortare intervaller där du joggar/springer. Efter musiken i en låt eller ett visst avstånd som t.ex. till nästa lyktstolpe eller nästa kurva, eller varför inte sista biten hem. Som efter ett tag kan bli längre. Det andra tipset är att satsa på att springa en kortare sträcka t.ex. 1 km eller 3 km på ett spår.

Tipsen för att komma igång …..

Jag powerwalkar gärna och ofta men löpning har aldrig riktigt tillhört min favoritmotion. Men det är kul och givande att utvecklas, och sommaren är bästa tiden för att snöra på sig ”springskorna”. Man behöver faktiskt inte springa varken långt eller snabbt om man inte vill. För mig passar det bra att lägga in lite kortare joggingintervaller i min powerwalk ibland.

Börja alltid med uppvärmning

Oavsett om du är en van eller ovan löpare är uppvärmning viktigt. Ju äldre jag blivit desto längre tid tar det för min kropp att komma igång. De första 10 minuterna är ofta vidrigt jobbiga, gäller även på spinningpass t.ex. Men sen… då är jag igång. Jag märker skillnaden tydligt när jag tränar med yngre personer som på min boxning. Vi körde lite intervaller ute , upp och ner för en backe, för ett år sedan och jag tyckte det var apjobbigt och blev omsprungen av yngre förmågor. Men ju längre vi sprang desto mer tog jag in och när vi slutade hade jag kunnat fortsätta ett tag till. Tänk längre startsträcka med ökad ålder alltså. Börja löpturen med att gå i 10-15 minuter.

Teknik och löpsteg

Det här inlägget handlar om att komma igång med löpning och att gilla det. Vi lägger inte så stor vikt vid teknik, löpsteg, hållning och rörelesmönster just nu, utan det finns det mängder att ta del av om intresset består. Nu gäller det bara att så okomplicerat som möjligt ta sig ut i naturen och springa lite.

Bra skor och stöd för bysten

När det gäller utrustning är ett par bra skor som passar dig och ditt löpsteg det allra viktigaste. Ska du köpa nya skor så be gärna om hjälp i affären. Skorna ska ha bra dämpning och sitta bra på din fot. Du behöver också veta om du har ett neutalt steg eller pronerar eller supinerar dvs springer på insida respektive utsida av foten. Enligt min sjukgymnast är alla kvinnor lite kobenta av naturen och pronerar…. Jag använder skor med lätt stöd för pronation. Men som sagt för att komma ut och testa att springa behöver du inte köpa nya skor. Sen gäller kläder efter väder, klä dig inte för varmt. Bra stöd för bysten i en bra sport BH är iofs också ganska skönt.

Efemia ger stöd för urinröret

Om du läcker när du springer behöver du stöd även för underlivet. Efemia stöttar upp urinröret på samma sätt som en operation men utan att vara en permanent lösning. Jag använder Efemia när jag vet att jag ska träna intensivt och riskerar att läcka. Skyddet är så smidigt att använda och när det väl är på plats så varken känns eller märks det på annat sätt än att jag inte läcker en endaste droppe. Du sätter in det på ungefär samma sätt som en tampong, och det är bara det lilla ”handtaget” längst ned som är recis utanför slidan.

Du får 15% rabatt på Efemia kontinensstöd med kod: traning40

Vill du också testa så får du 15 % rabatt på Efemia kontinensstöd när du handlar på Efemia.se . Ange koden: traning40 när du kommer till kassan så dras rabatten av. Det ger 193 kronors rabatt på ett startset. Du kan också läsa mer om stödet på Efemias sida.

Efemia kontinensstöd Startset

Startsetet innehåller 3 st stöd i 3 olika storlekar så att du i lugn och ro kan prova ut vilken som passar bäst för dig. Du börjar med den minsta. Du kan använda stödet dagligen eller vid särskilda tillfällen som t.ex. träning. Förpackningen innehåller:

  • 1 Efemia kontinensstöd 30 mm
  • 1 Efemia kontinensstöd 35 mm
  • 1 Efemia kontinensstöd 40 mm
  • 1 tygpåse i ekologisk bomull

Mer motivation

Löpning och powerwalk funkar bäst med musik i öronen tycker jag och du hittar min senaste musiklista Powerwalk 58 här.

Du kan göra en egen musiklista med just din favoritmusik, med eller utan intervaller. Du kan använda en app som Runkeeper för att logga dina rundor och din fart mm. Du kan använda en pulsklocka eller träningsarmband (typ fitbit, apple watch). Testa att springa både i skogen och på asfalt i stan, vilket gillar du bäst?

Ännu mer motivation….

Läs mina tidigare inlägg Med Efemia inkontinensstöd kan jag träna utan att läcka en droppe och Nu kan jag löpträna igen trots min träningsinkontinens.

Skriv en kommentar

Close