– Vad bör man tänka på när man tränar som 40 plus?

Att träna med artros är en utmaning. Försök att variera din träning, och se till att få med någon form av styrketräning och komplettera med cardio som t.ex. cykel  och någon form av rörlighetsträning. Bra är också att få till en rutin kring träningen så att den blir av. Känn in din dagsform, ibland kanske en kort promenad är det som behövs eller vila, istället för ett träningspass. Kör på ordentligt de dagar du känner dig stark. Se också till att värma upp ordentligt innan träning för att undvika skador. Sen tycker jag att träning ska vara roligt så välj träningsformer som du gillar.

artros träna

– Hur är det att träna med artros?

Att träna med artros är för många begränsande. Här gäller det att se möjligheterna och hitta träning som man kan göra istället för att gräma sig över den träning man inte längre klarar av att genomföra. Det kan göra ont att träna med artros men den smärtan är inte farlig, om man inte har mycket ondare efter träningen dag två så är det bara att köra på. Det här går lite emot våra instinkter, vi uppfattar smärta som att något är ”fel” i det vi gör. Här behöver vi lära oss att skilja på den smärtan som signalerar att något är fel, träningsvärk och artrossmärta. En värktablett kan vara befogad. Jag gillar inte att ta värktabletter men innan jag opererade mig så knaprade jag både alvedon och ipren ganska friskt för att kunna träna effektivt.

Hitta rätt träningsformer

Många blir också rörelseinskränkta pga artrosen, då gäller det att hitta träningsformer som är roliga och fungerar. Jag fick sluta leda combatpass där sparkar ingår och blev istället spinninginstruktör. I början var jag helt ärligt inte så glad över detta men nu älskar jag spinningen. Alltså – ge nya träningsformer en chans! Om man kan cykla så är det ett perfekt sätt för många med artros i höfter och knän att träna cardio på och stimulera brosket i höfter och knän. Något jag verkligen rekommenderar. Simning kan vara ett alternativ men det fungerade inte för mig.

En stark core är bra

Något som också är bra vid höft– och knäartros är att ha en stark core. Coren är kroppens kärna, förenklat mage och rygg. Så jobba på med att stärka din coremuskulatur den hjälper dig att hålla upp kroppen och att träna på rätt sätt. En bra hållning är viktigt.

artros träna

Artros går i skov

Artros kommer i skov, vilket innebär att man har perioder då man är rörligare och har mindre ont. Precis som man har perioder med mer ont och större rörelseinskränkning. Försök att träna ändå under den här perioden, men ta det lite lugnare när det är som värst.

– Varför ska man träna med artros?

Du ska träna för att hålla artrosen i schack och skjuta upp en eventuell operation, många klarar sig utan operation med hjälp av träning, andra inte. Artros beror på att vi förlorat ledbrosk. När du tränar håller du igång leden och brosket som belastas får näring, sväller och blir glatt. Man kan jämföra med en tvättsvamp. Tänk dig en torr svamp, stel och hård, det är brosk som inte belastas. En fuktig svamp illustrerar brosk som belastas, ledvätska pumpas in och ut i brosket som blir mjukt och smidigt. Det är alltså bra för brosket att belastas.

artros träna

Det sämsta du kan göra…..

Det finns också en vanlig missuppfattning om artros och det är att leden är nedsliten och därför ska man ”ta det lugnt” och inte slita ner den ännu mer. Det här stämmer alltså inte och det sämsta du kan göra för din artros är att vara inaktiv. Så försök att hålla igång trots smärta och stelhet, det är inte farligt. Det ska mycket till för att du ska skada dina leder genom att röra på dig.

artros träna

– Hur kan kost och tillskott hjälpa vid artros?

Att äta bra och näringsrikt är bra för både kropp och knopp oavsett artros eller inte. Vi behöver äta för att orka röra på oss, träna, hålla humöret uppe och må bra. Bra protein, frukt, grönt, bra kolhydrater och fetter som t.ex. olivolja.

Övervikt är däremot något man bör försöka ta tag i om man har artros i knän och höfter, för varje extrakilo man blir av med kan smärtan minska och rörligheten öka.

artros träna

Låggradiga inflammationer

Just nu pågår också mycket diskussioner om låggradiga inflammationer i kroppen och att äta antiinflammatorisk kost och vilken påverkan det har på kroppen och t.e.x lederna. Det kan vara värt att testa att dra ner på socker, vitt mjöl och kanske även att utesluta mejeriprodukter en tid för att se om det gör någon skillnad. Grunden till en god hälsa är att äta bra mat, tillskott kan man använda om man vet att man slarvar lite eller utesluter vissa livsmedel t.ex.

artros träna

– Har du några specifika tips på tillskott?

Ja, det finns en del man kan testa och det är troligen individuellt hur och om man får någon effekt på artrosen av olika tillskott. Jag har testat en del, t.ex. nyponpulver och glukosamin, men det tyckte inte jag att jag fick någon effekt av. Tillskott av Gurkmeja vet jag att många tycker fungerar bra. Grönläppad mussla i pulverform är ett annat tips jag fått men inte testat.

Jag har haft bra effekt av kollagen som jag använder dagligen och de bioidentiska hormoner jag använder sen något år tillbaka mot klimakteriesymptom påverkar även mina leder på ett positivt sätt. En ingefärsshot varje morgon tillhör också mina rutiner, Ingefära är ytterligare ett livsmedel/tillskott som sägs vara effektivt vid artros. Sen använder jag ytterligare ett antal kosttillskott för allmänmåendet som t.ex. Omega 3, D-vitamin, MSM, zink och magnesium. Läs mer om dem HÄR.

Läs mer om artros och höftprotes

Jag har skrivit fyra långa inlägg om artros och hur det är att leva med höftprotes, bl.a. en fyra månader lång ”dagbok” i del 3 där jag beskriver hur rehabtiden efter operationen såg ut för mig. I del 1 får du veta mer om artros och hur du kan träna med  tips, bilder och filmer. Klicka på bilderna nedan för att komma till inläggen.  .Jag medverkade nyligen i Ekoappen där jag berättade om artros, träning och kosttillskottt. Vill du läsa det inlägget så hittar du det HÄR.

höftledsoperation

min höftledsoperation

höftoperation

 

Skriv en kommentar

Close