Effektiv styrkeövning för utsida lår, ben, rumpa och biceps. Du behöver ett gummiband med två handtag som på bilden till den här övningen. Gör så här: Ställ dig höftbrett på gummibandet, korsa det och håll handtagen i höjd med höfterna. Böj lite på knäna. Tänk på hållningen, spänn till coren (mage och rygg) ha en stolt hållning och försök att ta stora steg.

Styrkeövning

Fokus i den träning jag erbjuder ligger på rörelseglädje och de olika koreografierna jag jobbar med är enkla. Oftast med 3-4 olika kombinationer till varje låt, så att du ska kunna jobba på ordentligt. Du kommer att hitta både cardio- (kondition) och styrkeövningar här. Vi använder den egna kroppen och gummiband till hjälp. Övningarna går att anpassa så att de passar alla.

Gör din styrkeövning enklare…. eller svårare..

Använd ett gummiband i rätt färg så att det motsvarar den nivå du vill träna på och så du kan utföra övningen korrekt.  För att gör övningen enklare så kan du låta bli att korsa bandet, eller hålla händerna längre ner, på låren. Stå med benen mer ihop när du gör bicep curls. Hur jobbig övningen är beror på bandets hårdhet men din längd spelar också in. Om du är lång drar du ju ut bandet mer. Om du vill att övningen ska vara svårare kan du korta bandet genom att hålla i själva bandet och inte handtagen eller ha handtagen i midjehöjd, ta riktigt stora steg och stå brett isär med benen när du gör bicep curls.

Gummiband

Gummiband till styrkeövningar är ett jättebra redskap som är perfekt för hemmaträning, de finns att köpa i de flesta sportaffärer. Det jag har kommer från Casall och finns i tre olika färger som representerar tre olika svårighetsgrader, alltså hur hårt gummibandet är och hur mycket motstånd det ger. Svart = Hårt, Grått = Medel, Rött = Lätt. Gummiband slits vid användning och ett nytt band ger mer motstånd än ett med flera år på nacken.

Låten i övningen…

Låten heter ”Bloody Mary” och artisten är ”Charlie Who?” Sök på Spotify så hittar du den.

Write A Comment

Close