lopning1

Tipsen för att komma igång eller ta din löpning till en ny nivå

Efter en tid med skador funderar jag på att ta tag i min löpträning igen. Jag powerwalkar gärna och ofta men löpning har inte tillhört min favoritmotion. MEN det vore kul att kunna delta i något lopp på en hyfsad tid. Det finns massor av lopp att välja på både för vardagsmotionären och den vältränade löparen på distanser från ett par kilometer till flera mil.

Träning och utrustning

Har du inte löptränat tidigare, gå ut lugnt i början. Det vanligaste felet många gör är att gå ut för hårt och springa för snabbt och/eller för långt. På Itrim hittar du en jättebra löparskola med filmer om löpskolning (hur du tränar din hållning och rörelsemönster) och teknik (fördelning av din energi och hur du undviker skador). Bra att jobba in redan från början. För dig som är en mer van löpare finns bra tips på back- och intervallträning.

Träningsprogram

Här kan man också ladda ner tre olika träningsprogram (gratis pdf:er). Ett för dig som vill börja springa på 5 km, Ett för dig som vill springa milen, och ett för dig som vill springa milen under 50 min. På sidan finns också bra förklaringar av termer som distans, intervall, backträning mm.

Utrustning

När det gäller utrustning är ett par bra skor som passar dig och ditt löpsteg det allra viktigaste, be om hjälp i affären. Sen gäller kläder efter väder, klä dig inte för varmt. Bra plagg är sport BH, tights, t-shirt i funktions material och vindtät jacka. Ev. vantar. Jag gillar inte mössa men en bandana funkar bra.

Vill du springa till musik, prova mina Spotifylistor. Lycka till!

Inlägget är ett samarbete med Itrim.

Write A Comment

Close