Vad är Omega 3?

Omega 3 är ett livsnödvändigt fleromättat fett som kroppen inte kan bilda själv. Vi behöver därför få i oss det via maten eller från kosttillskott. De flesta fetter som kroppen behöver kan vi bilda själva av kolhydrater och protein, men undantaget är vissa omega 3 och omega 6 fetter, som vi alltså måste få i oss via maten eller från kosttillskott.

Vad är omega 3 bra för?

Omega 3 behövs bland annat för att kroppen ska kunna bygga och reparera celler, och påverkar också regleringen av blodtrycket, hur njurarna fungerar och vårt immunförsvar. Omega 3 dämpar inflammation i kroppen, minskar blodets levringsförmåga och därmed risken för blodpropp. Omega 3 bidrar också till att behålla normala kolesterolnivåer i blodet och till att minska risken för sjukdomar i hjärta och kärl.

Dämpar inflammation och depression

Eftersom omega 3 dämpar inflammation anses det ha en positiv effekt på astma, eksem, inflammatoriska tarmsjukdomar och reumatism. Effekter av omega 3 vid depression och ADHD diskuteras också mycket just nu och mindre studier har visat på positiva effekter.

Smartare med omega 3?

Du har väl hört uttrycket att man blir intelligent av fisk (som ju innehåller omega 3). Nya undersökningar visar att det faktiskt stämmer. Både barn som vuxna som äter fisk regelbundet är smartare! Om det beror på omega 3 återstår att bevisa, men vissa studier på tillskott antyder en positiv effekt. Läs mer t.ex. i  den här artikeln  i Läkartidningen

Vilka livsmedel innehåller Omega 3?

Omega 3 hittar du främst i fet fisk som lax, makrill, sill och sardiner, i vissa alger, rapsolja och matfetter gjorda på rapsolja och i valnötter.

Och omega 6 vad är det?

När vi pratar om omega 3 behöver vi även prata om omega 6. Omega 3 och omega 6 finns ofta tillsammans i ett och samma livsmedel. Oftast finns det mer omega 6 än omega 3 i maten, och det är därför enklare att få i sig tillräckligt med omega 6. Omega 6 finns i till exempel i majsolja, solrosolja och rapsolja.

Den viktiga föredelningen mellan omega 3 och omega 6

Vi äter idag mycket mer omega 6 i förhållande till omega 3 och det har skrivits mycket om att det påverkar vår hälsa negativt. Omega 3 kan i kroppen bli till ämnen som dämpar inflammation. Omega 6 kan på liknande sätt öka inflammation. För att jämna ut balansen är det fet fisk (gärna vidfångad) som gäller eller ett bra kosttillskott. Alltså livsmedel som innehåller omega 3 men inte omega 6.

Behöver jag ta tillskott av omega 3?

Om du äter en blandad kost, där även fisk ingår ofta (2-3 ggr/veckan), är det oftast inte några problem med att få i sig tillräckligt mycket av de långa omega 3 fetterna DHA och EPA. Men för oss som äter fisk mer sällan eller inte alls, är det viktigt att i stället få i sig omega 3 fett från kosttillskott.

Hur mycket Omega 3 ska man äta?

Du behöver ungefär 2,5 till 3 gram omega 3 per dag. Det är lika mycket omega 3 som det finns i en portion lax.

omega 3

Kan man äta för mycket?

Undersökningar och forskning visar att det inte verkar finnas några fördelar med att få i sig mer än den rekommenderade dosen. Och precis som med de allra flesta vitaminer och mineraler är det i princip omöjligt att få i sig för mycket omega 3 via maten.

Vilket kosttillskott ska jag välja? Är det någon skillnad….

Ja det är det. Välj så högkvalitativt omega 3 fett som du kan. Och titta också på hur mycket omega 3 produkten innehåller. Omega 3 härsknar väldigt lätt, och är ditt kosttillskott billigt är det troligen inte av särskilt hög kvalitét. Jag väljer Omega 3 Krillolja från Great Earth som är lätt för kroppen att ta upp, och kostar 289 kronor för 60 kapslar. En kapsel innehåller 500 mg. Jag kör på en kapsel om dagen som tillskott.

omega 3

Spårbara krillolja med fångstposition

Krillolja är bra för det har ett naturligt innehåll av både astaxantin som fungerar som en antioxidant som håller krilloljan färsk och skyddar omega 3 fettsyrorna från att härskna. Great Earths krillolja är MSC-märkt och fiskad i världens renaste hav i Antarktis med en hållbar och miljövänlig teknik som minskar bifångsten till nästan noll. Det är 100% spårbarhet på krilloljan och fångstpositionen anges på varje burk. Coolt va!

Källor: Livsmedelsverket , Great earth,  Diet doctor

Write A Comment

Close