Mina hudvårdsrutiner

En daglig hudvårdsrutin med rengöring och återfuktning för just din hudtyp fungerar bra för de allra flesta. Inget överdrivet. Jag använder en rengöring som jag sköljer av med vatten, ett serum och en ansiktsolja på kvällen. Ansiktsvatten och dagkräm på dagen. Smink när det behövs och jag vill. Ibland extra ögonkräm, en peeling och en ansiktsmask då och då.

Naturlig hudvård

Jag gillar så naturlig hudvård och make up som möjligt och undviker alltid mineralolja som kan täppa till porerna. Åtminstone i ansiktet. Numera finns massor av bra märken och produkter, för tjugo år sedan var det inte lika vanligt. Sen gillar ju även jag flärd och lyx, så visst finns det märken med parfym och ”superegenskaper” även i mitt badrumsskåp. En hel del tom….

hudvård

Märken och hudvårdsprodukter jag gillar

Några av de märken jag använder och gillar är Emma S, Maria Åkerberg, Palina och Loelle.

För mitt ansikte använder jag just nu ansiktsrengöring  från Palina och Emma S, Serum från Emma S och MÅ. Ansiktsolja/serum från Loelle och dagräm från MÅ.

Skönhetssömn

Underskatta inte skönhetssömnen. Du har säkert hört det förut men något som gör extremt mycket för ditt utseende är en god natts sömn. Så se till att verkligen få dina 8 timmars skönhetssömn. Har du sömnproblem är det superviktigt att komma till rätta med dem. Inte bara för hudens skull utan för hela ditt välmående såklart.

Torrborstning och hemma spa

Torrborstning är en annan bra grej som jag gillar. Runt klimakteriet kan man få extra torr och lite tjockare hud. Särskilt på benen. Torrborsta hela kroppen, duscha och återfukta med kräm eller olja. Jag brukar varva och växla mellan fukt och fett.  Sen är ju en hemmaspa dag med bad, peeling, och en ansiktsmask och kanske något gott att dricka och mumsa på, som balsam för både kropp och själ. Unna dig det!

hudvård

Tillskott som ger effekt på huden

Vitaminer som A, B, C, E och Kollagen är tillskott som kan ha effekt på huden. Kollagen är ett omdiskuterat tillskott för just hud, hår och naglar. Jag använder det själv sedan ungefär två år och upplever att jag får en liten effekt av det. Jag började använda kollagen främst för mina leder, jag har artros i min ena höft och en höftprotes i den andra. Jag var också nyfiken på om det dessutom skulle ge en bonus i form av bättre hy.  Läs mer om vitaminer här och Läs mer om kollagen i inlägget ” Att äta kollagen är det överlägset bästa anti age tipset”.

Bioidentiska hormoner

Jag använder också sedan några år tillbaka bioidentiska hormoner mot mina klimakteriesymptom. Hormonerna har även en positiv effekt på hälsan genom att de kan förebygga ålderssjukdomar som ledbesvär och benskörhet. Sen ska vi självklart inte använda hormoner för att försöka bromsa en naturlig åldersprocess.

kosttillskott

Rörlig och stark med fin hy

Idag mår jag väldigt bra, och känner inte av min artros alls, jag känner mig stark och rörlig för min ålder. Jag upplever också att min hud förbättrats. Tycker den är lite fylligare, aningen mer glow, och jag har väldigt sällan några blemmor som jag haft rätt ofta som vuxen tidigare. Vad som sen är vad….. vem vet? Men jag är nöjd och glad med hormoner och kollagentillskott.

Övriga kosttillskott

Jag tar även Omega 3, och D-vitamin – det är måsten. Zink, Magnesium, MSM, och ibland B vitamin och Ashwaganda som bl.a sänker kortisolet. Det är inga fantastiska resultat som plötsligt dyker upp som du kan förvänta dig utan mer ett konstaterande av att, men ser jag inte rätt ok ut nu.

hudvård

Äg din ålder med stolthet!

Jag tror också att utseende handlar en hel del om inställningen till sig själv och till livet. Om att inte ”gamla till sig” som bloggkollegan Dagny, som är över 100 år har sagt. Att fortsätta vara nyfiken på livet och allt vi kan göra. Jag känner mig inte så väldigt gammal, men utan att vara naiv, och tror att det har en viss betydelse för hur jag mår och hur andra uppfattar mig. Alltså inte försöka vara yngre än man är utan bara att se på sig själv som aktiv och snygg i den ålder man är.

hudvård

Ska man använda injektioner?

Min inställning till injektioner är att det är upp till var och en. Men man bör vara medveten om vad det handlar om. Det är intressant det här med hur våra gränser för injektioner har flyttats fram. Det är helt ok för väldigt många med injektioner idag, och vi pratar om det. Förr var det något filmstjärnor i Hollywood gjorde. Trist däremot när unga fina tjejer inte tycker att de duger och vill fixa i mina ögon bagateller i sitt utseende. Har man komplex på riktigt är det en annan sak, såklart. Men den här bilden av det perfekta…. Den är ganska skev.

botox

Jag har testat Botox

Jag gillar att testa saker och precis som att testa en ny matvara eller ett nytt träningskoncept, har jag testat Botox. En gång. Jag har skrivit om det på Träning 40+ och jag fick två kommentarer om att Botox testas på djur osv. inte särskilt många likes eller andra kommentarer MEN jag kan också se att det är ett av mina mest lästa inlägg. Vi är alltså ganska nyfikna på Botox. Här kan du läsa inlägget. 

Mina Topp 5  –  Effektiva råd som ger belöning på utsidan

Se resultaten på utsidan som en bonus av det du gör för din kropp på insidan. Allt hänger ihop. Äg din ålder med stolthet! Ät, träna, sov– repeat. Skratta och var glad! Ha en positiv inställning till livet.

  1.  TRÄNING – Motion och träning ca 3-6 ggr veckan, minst 30 minuter och pulshöjande.
  2. SÖMN – Sov mins 8 timmar per natt. Skär ner på stress och måsten. Välj att göra det du mår bra av.
  3. MAT – Ät mat – protein, kolhydrater och fett. undvik socker och snabbmat, var inte överdrivet rädd för bra fetter, de behövs. Inte för mycket alkohol även om ett glas vin eller bubbel då och då förhöjer livskvalitén enligt mig. Frukt och grönsaker i glada färger.
  4.  SOL – Var försiktig med solandet. Använd solskyddsfaktor. Skaffa dig bra Hudvårdsrutiner med rengöring och återfuktning, en torr hud åldras fortare, och är oskönt.
  5.  ATTITYD! Ha en positiv inställning till livet. En glad, självsäker men ödmjuk person är snygg!

Träning 40+ och Klimakteriepodden

Jag medverkar i avsnitt 157 i Klimakteriepodden där jag pratar om just de här frågorna. Om kombinationen yttre och inre och hur olika saker vi gör, hur vi äter och tränar påverkar hur vi ser ut och hur huden påverkas. Här kan du lyssna på avsnittet.

Läs mer i mitt tidigare inlägg om skönhet…

I inlägget ”Kan man träna sig till finare hud och ett yngre utseende? ” kan du läsa om hur träning påverkar huden på ett positivt sätt, vad som händer med huden när vi svettas och ännu mer om kollagen och hur det påverkar huden.

bättre hud

Skriv en kommentar

Close