Oboy efter träning ger dig bättre resultat! - Träning 40+

oboy

Drick chokladmjölk

Det funkar lika bra, eller till och med bättre, än sportdryck eller gainers efter träning visar flera olika studier. Chokladmjölk innehåller en bra kombination av protein och kolhydrater, dvs. det du behöver för att återhämta dig. Billigare och dessutom mycket godare tycker jag!

En studie från James Madison University visar att chokladmjölk hjälper idrottare att få snarlik och till och med bättre muskelbyggnad och återhämtning efter träning jämfört med vanliga sportdrycker. Mjölkdrickarna fick också mest kroppsfett- förbrännande effekt och bättre återfuktning. Detta beror enligt undersökningen på chokladmjölkens optimala sammansättning av kolhydrater, proteiner, kalcium och elektrolyter. Intressant eftersom sportdryck inte innehåller varken fett eller protein…

En kombination av kolhydrater och protein har i många studier visat sig vara ett bättre alternativ vid muskelåterhämtning än enbart kolhydrater (som i sportdryck). Helst ska man blanda sin O´boy på lättmjölk eftersom fett inte tas upp så snabbt av kroppen och det är just det vi vill här. Men jag fortsätter hålla mig till min röda mjölk iaf. Jag dricker inte O´boy jämt och ständigt efter träning MEN det är ett bra alternativ till gainers att ta till direkt efter träning, inom 20 minuter, för återuppbyggnad av musklerna. Det förutsätter naturligtvis också att du tränat relativt HÅRT.

En annan studie från Texas University visar på samma resultat. Chokladmjölk är den mest idealiska återhämtningsdrycken ÄVEN för vanliga motionärer. Testerna har ju gjorts på elitidrottsmän…

Man noterade att de som drack chokladmjölk fick en ökad mängd muskler, mindre kroppsfett och bättre kondition jämfört med de som drack traditionell sportdryck. Testet gjordes på 10 cyklister med stor träningsvana, men i samma studie lät man även 32 personer med normal kondition delta i fem spinning pass per vecka. Gruppen delades sedan in i tre delar, varav en fick chokladmjölk att släcka törsten med och de andra vatten respektive sportdryck. Efter 4 1/2 vecka kunde forskarna se att de som druckit chokladmjölk hade dubbelt så stor konditionsförbättring mot de övriga i gruppen. Studien redovisar inte exakt vad som gör att fettsnål chokladmjölk har den här effekten, men man tror att det är blandningen av naturligt protein och kolhydrater som kan vara hemligheten.

Källor: James Madison University – Study  TexasUniversity Study – Må bra
 
Vill du läsa mer, kolla in bloggen Träningslära

5 Comments

  1. chokladlover Reply

    Du kan ju glömma att det är mkt protein i chokladmjölk

  2. ”En studie från James Madison University visar att chokladmjölk hjälper idrottare att få snarlik och till och med bättre muskelbyggnad”

    Är väl självklart att det är bättre när de jämför mot energidrycker som innehåller lika mycket kalorier, men det står inget om energidryckernas proteininnehåll, innehåller de inget protein så kan du hälla vad som helst i ett glas mjölk och det blir bättre pga mjölkens proteininnehåll

    • Kan kännas självklart nu, men inlägget är från 2012 och då var det var väldigt ”inne” med energidrycker av olika slag för att öka prestationen. Då pratades det inte så mycket om protein som nu. Tiden före kvargen 😉

Write A Comment

Close