fytoöstrogener

Fungerar fytoöstrogener och vad är det egentligen

Har du koll på vad fytoöstrogener är, var de finns, och om de kan påverka dig och ditt mående i klimakteriet? Och visste du föresten att sojabönor och Edamamebönor är samma sak. Edamamebönor är färska sojabönor.

Vad är fytoöstrogener?

Fytoöstrogener är lite av naturens och växternas eget östrogen, det är växtämnen som liknar vårt eget östrogen, och de kan binda till våra östrogenreceptorer. Det finns många olika typer av fytoöstrogener, de vanligaste är isoflavonider, flavonoider och coumariner.

fytoöstrogener

Var finns fytoöstrogener?

Fytoöstrogener hittar du framförallt i sojabönor och alla soja produkter som tofu t.ex, linfrön innehåller också mycket. Andra källor är bönor, linser, jordnötter, solrosfrön.

Naturläkemedel mot klimakteriesymptom

Naturläkemedel mot klimakteriebesvär innehåller oftast fytoöstrogener som bas och verksamt ämne. Många som testat säger att det funkar bra, framförallt under förklimakteriet när klimakteriesymptomen inte är så kraftiga. Prova t.ex. Femarelle Recharge som är ett av de mest välkända tillskotten.

Ger bara en  liten effekt..

Det är en mycket liten östrogeneffekt du kan få av att äta fytoöstrogener i mat som t.ex. sojaprodukter. Det finns studier som visar att östrogennivåerna i blodet är högre hos allätare än hos vegetarianer. Kött innehåller nämligen både östrogen av samma typ som vi har i kroppen och fytoöstrogener från fodret som djuren har ätit.

fytoöstrogener

Lagom är bäst

Här gäller som med allting annat att lagom är bäst. Men du ska upp i extremt höga intag via kosten om fytoöstrogener ska ge någon effekt, positiv eller negativ. Livsmedelsverket har gjort bedömningen att det inte finns någon anledning att undvika soja till barn t.ex.

Vad är fytoöstrogener bra för?

Soja är ett av de mest studerade livsmedlen i världen och flera studier visar att soja har en hälsofrämjande effekt. Soja skyddar troligen mot bröstcancer och prostacancer och har en kolesterolsänkande effekt. För kvinnor efter menopaus stärker soja troligen bentätheten i skelettet.  Men det är osäkert, enligt studierna, om soja verkligen kan lindra PMS symptom och klimakteriebesvär även om många berättar att de blivit hjälpta .

En svensk studie visar att en fytoöstrogenrik kost kan ha en skyddande effekt och minska risken för prostatacancer hos män. Män har ju också hormonet östrogen precis som vi kvinnor har testosteron, men nivåerna är inte lika höga.

Edamamebönor och Sojabönor – det är samma sak

Edamamebönor är färska sojabönor. Har du hittat dem i frysdiken? De är jättegoda och perfekta som mellanmål eller snacks. Du äter dem med fördel som på sushi restaurang, bara koka upp snabbt och servera i sina skidor, med flingsalt. Jag brukar även hälla över lite smält smör, det är väldigt gott!

Näringsvärde

Ur ett näringsmässigt perspektiv är sojabönan ett utmärkt livsmedel. Bönan består till 38% av protein, 18% fett, 15% kolhydrater och 15% fiber. Alltså en högre proteinhalt än både kött och ost Dessutom har sojabönan ett glykemiskt index (GI) på 20, vilket innebär att blodsockret hålls på en jämn nivå.

fytoöstrogener

Läs mer….

Vill du fördjupa dig mer i fytoöstrogener och framförallt soja rekommenderar jag den här artikeln.

Läkare för framtiden, Soja http://www.lakareforframtiden.se/kost-och-halsa/livsmedel/soja/ Här hittar du även länkar till studierna jag nämner ovan.

Läs mer om klimakteriet och kvinnohälsa

Här har jag samlat alla inlägg på Träning 40+ som handlar om klimakteriet och kvinnohälsa. Läs om bioidentiska hormoner, klimakteriesymptom, klimakteriebesvär, vad urinvägsinfektion kan bero på, östrogen och progesteron, kosttilllskott som kan hjälpa, träningsinkontinens mm.

Skriv en kommentar

Close