elektrolyter

Jag får en del frågor om elektrolyter och har därför tittat lite närmare på vad det egentligen är, vem det passar för, och när man ska använda elektrolyter. Här är en av frågorna;

”Vad vet du om elektrolyter? Jag är 50++ och tränar varierande något varje dag. PW, styrketräning (mest överkropp), konditionspass med eller utan intervaller som innebär hög puls och mycket svett. Behövs tillskott av elektrolyter. Dagens ungdomar är ju så noga med detta… när bör man ta det isf? Före/under/efter träning? Tänker att jag kan gott ta något som gör att jag efter träning inte är helt slut utan att träning ska göra mig pigg.”

Vad är elektrolyter?

Så vad är då elektrolyter…. Elektrolyter är mineralämnen i kroppen som hjälper oss att bibehålla rätt vätskebalans och ph värde i kroppen. De viktigaste elektrolyterna i våra kroppar är natrium, klor, kalcium, fosfor, magnesium och kalium. Och vi behöver alltså ha alla dessa i balans, varken för mycket eller för lite av någon mineral.

elektrolyter

Varför heter det elektrolyter?

Elektrolyter är ämnen som kan lösas i vatten och bilda joner vilka kan leda elektricitet, därav samlingsnamnet.

Varför behöver vi elektrolyter?

För att kroppen ska fungera, en längre eller alvarligare obalans kan faktiskt t.o.m. vara livshotande. Den vanligaste obalansen är uttorkning och då fungerar både hjärna, muskler och hjärta sämre. Vi behöver mineraler och salter förutom vätska för att fungera. Observera också att vi pratar om en balans, alltså varken för mycket eller för lite. Det är viktigt!

Var finns elektrolyter?

Förutom i kosttillskott och vissa sportdrycker finns elektrolyter i vår mat. Kalcium finns i mjölkprodukter, magnesium i kakao och natrium i rödbetor, för att ge några exempel.

Behöver jag tillskott?

Vissa sjukdomstillstånd, dålig kost, för lite motion, vissa mediciner mm kan påverka elektrolytbalansen negativt. Men den vanligaste orsaken är att vi förlorar vätska, vilket i sin tur beror på att vi svettas mycket vid hård träning, det är varmt ute, i bastun, kräkningar och diarré. Symptom på obalans kan vara huvudvärk, kramp, yrsel, muskelvärk, rastlöshet, trötthet, stark törst, hjärtklappning mm

träningstrend

När ska det användas?

Vi förlorar elektrolyter via kroppsvätskor när vi svettas och kissar, det är därför det inte heller är bra att dricka för mycket vatten. Du ska dricka när du är törstig! Det här med att det är ”bra” att dricka mängder av vatten stämmer alltså inte. Tillfällen då det kan vara bra att komplettera med extra elektrolyter är t.ex. när man tränar hårt i varmt klimat, eller kör längre träningspass. Helt enkelt när man svettas lite extra mycket. Använd innan, under, efter träning beroende på hur välplanerad träningen är. Alltså före om du vet att du ska träna hårt/länge. Under om det är ett långt pass båda för att öka prestationen under träningen och må bra. Efter om du missat de två första… och behöver återställa balansen.

landsvägscykel

Kosttillskott

Bra mat, kosttillskott och lagom med vatten räcker långt. Men ibland behövs lite extra. Du har säkert känt av detta med elektrolytobalans någon gång när du kört extra hårt och svettats mycket. Jag får ont i huvudet och mår ganska dåligt. Då funkar det inte heller att bara dricka vatten. Tänk på det här med balansen också om du använder olika kosttillskott. Jag tar t.ex. magnesium i tablettform, vi vill ju ha balans och inte för mycket eller för lite av någon mineral. (Magnesium bidrar till normal muskelfunktion och muskeluppbyggnad, och minskar trötthet och utmattning)

Hur kan jag använda elektrolyter?

Elektrolyter bidrar till att förbättra vattenupptaget vid fysisk träning och bibehålla orken under långvarig uthållighetsträning. Du kan alltså prestera mer och bättre, och må bättre efter hård träning. Att testa är helt ofarligt, så tror du att elektrolyter är något för dig så prova och se om du får någon effekt.

Vilken sort ska jag välja?

Läs på innehållsförteckningen och kolla vad och hur mycket en produkt innehåller. Jämför pris och kvalitet så gott du kan.

elektrolyter

Elektrolytpulver från Pureness

För en tid sedan fick jag ett utskick från Pureness med bl.a. elektrolytpulver, vilket passade utmärkt för det här inlägget och för att testa. Pureness Elekrolytpulver finns i smakerna Citron & Lime, Ananas och Skogsbär. Det innehåller även havssalt, C-vitamin och MSM. Det smakar relativt gott och har ett bra innehåll. Jag gillar det.

elektrolyter

Kokosvatten

Kommer du ihåg hypen när kokosvatten kom till Sverige för ett antal år sedan? Kokosvatten innehåller naturligt massor av elektrolyter så gillar du kokosvatten kan du även använda det som elektrolyttillskott. Läs mer om kokosvatten och vilka egenskaper det har i mitt nästa tio år gamla, och ganska roliga, inlägg.

Skriv en kommentar

Close