Det här med frukost och frukostvanor…. När det är sommar och semester är det lätt att äta bra och goda frukostar. Jag har frossat i hotellfrukost och hemmafrukost med massor av frukt, grönt, ägg, yoghurt, frön, nötter och färskt bröd med goda pålägg. När jobbet börjar igen med tidiga morgnar kan det vara svårt att hålla i de mysiga och goda frukostvanorna i vardagen. Men gör ett försök, och börja din dag på allra bästa sätt. Planera och förbered på kvällen så går det lättare.

frukost

frukost

Vad ska du äta till frukost?

Mycket protein och långsamma kolhydrater är bra. Ägg i någon form innehåller mycket protein och håller dig mätt länge. Jag gillar ägg och varierar mellan kokt och stekt ägg, äggröra och omelett. Just nu gillar jag också turkisk youghurt med bär och valnötter eller kokosflakes, lite flytande honung på är mums.

frukost

Supergröt eller chiapudding

Annars är egengjord müsli eller gröt toppen. Har du provat min hemmablandade supergröt? Recept finns här.

Ett annat alternativ är chiapudding om du gillar det. Här hittar du flera olika recept och varianter

frukost

Ingefärsshot

Jag tar också en ganska stor Ingefärsshot före frukost varje morgon. Med mitt Raw recept så gör du den i mixern på under 5 minuter. Shoten boostar immunförsvaret och är bra för lederna, hjärtat mm. Bästa sättet att starta dagen på!

frukost

Kaffe gör dig yngre….

Min frukost innehåller alltid kaffe! Det är ett absolut måste, jag älskar kaffe. Visste du att kaffe faktiskt är bra att dricka? Det innehåller väldigt mycket antioxidanter och enligt en forskningsrapport från Uppsala universitet från 2016, så gör kaffe dig yngre! 3 koppar kaffe om dagen minskar din biologiska ålder med upp till 5,6 år. Låter ju toppen, eller hur. Läs mer här…

frukost

Frukostätare har lägre BMI

Vill du gå ner i vikt så hoppa inte över frukosten. En bra frukost ska förse dig med så pass mycket energi att du inte blir trött och orkeslös under förmiddagen, vilket innebär cirka 20-25 procent av ditt totala kaloriintag.

frukost

Om du absolut inte kan äta på morgonen så ska du inte tvinga i dig mat, vi är alla olika. Men många studier visar att frukostätare har lägre BMI än icke frukostätare. Så värt ett försök om du vill gå ner i vikt. Kanske kan du börja med att mixa en god och nyttig smoothie, det brukar jag göra om jag ska upp supertidigt.

Save

Save

Save

Save

3 Comments

  1. Starta dagen med en naringsrik och god frukost som haller dig matt lange. Med en smart frukost slipper du ett svajigt blodsocker som far dig att ga i sotsugsfallor och ata osunt resten av dagen. – En bra frukost haller energinivan i balans under formiddagen, och motverkar att man smaater fore lunch. Det blir ocksa lattare att fokusera pa jobbet nar man inte sitter och funderar pa nar det ar dags for lunch, sager Sofia Antonsson, dietist.

Write A Comment

Close